
Vad vet vi om dyskalkyli?
1 tim 3 min · Det viktiga för personer med dyskalkyli är att de blir sedda och får stöd.
Konferens i Stockholm 21-22 oktober 2010 arrangerad av Skolporten. Konferensen är utformad för lärare i matematik på grundskolans högstadiium och spänner över ett brett fält. Hur inspirerar man talangfulla elever - hur handskas en lärare med elever med dyskalkyli, det vill säga svårigheter att räkna eller "matteskräck"?
Vad vet vi om dyskalkyli? Varför kan inte vissa människor räkna? Markus Björnström är logoped på Logopedbyrån Dynamica. Han utreder både barn och vuxna med läs- och skrivsvårigheter och med räknesvårigheter. Det finns många olika förklaringar till att 5 procent av befolkningen har diagnosen dyskalkyli. Det är ett medfött handikapp - ofta ärftligt. Det är ett relativt nytt och kontroversiellt begrepp som bland annat kan ha sin grund i misslyckad skolgång, flerspråkighet eller svag begåvning. Men det finns utvägar. Det viktiga är att personen blir sedd och får stöd.
Dyskalkyli, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
2010
30 juni 2022
Lärarfortbildning
Matematik, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Specialpedagogik
Det här programmet har inget arbetsmaterial