Till huvudinnehåll
seriesimage

UR Samtiden - Underbar matematik

Konferens i Stockholm 21-22 oktober 2010 arrangerad av Skolporten. Konferensen är utformad för lärare i matematik på grundskolans högstadiium och spänner över ett brett fält. Hur inspirerar man talangfulla elever - hur handskas en lärare med elever med dyskalkyli, det vill säga svårigheter att räkna eller "matteskräck"?

Programbild

Vad vet vi om dyskalkyli?

Vad vet vi om dyskalkyli? Varför kan inte vissa människor räkna? Markus Björnström är logoped på Logopedbyrån Dynamica. Han utreder både barn och vuxna med läs- och skrivsvårigheter och med räknesvårigheter. Det finns många olika förklaringar till att 5 procent av befolkningen har diagnosen dyskalkyli. Det är ett medfött handikapp - ofta ärftligt. Det är ett relativt nytt och kontroversiellt begrepp som bland annat kan ha sin grund i misslyckad skolgång, flerspråkighet eller svag begåvning. Men det finns utvägar. Det viktiga är att personen blir sedd och får stöd.

Om programmet

Ämnesord:

Dyskalkyli, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning

Produktionsår:

2010

Tillgänglig till:

30 juni 2022

Talat språk:

Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Matematik, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Specialpedagogik

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program