Till huvudinnehåll
seriesimage

UR Samtiden - Nytänk på schemat

Det talas mycket om skolans kris, och om den låga nivån på svenska elevers kunskaper. Men det finns också förslag på lösningar på många av skolans problem. Sex forskare visar i "Nytänk på schemat" nya sätt att tänka för skolan. De är inte bara teoretiska forskare utan också praktiskt verksamma som lärare. Här diskuteras bland annat lässvårigheter och matematik. En lärarpanel har valt ut talarna. Moderator är Therese Mabon, vd för arrangören Skolporten.

Programmet är ej tillgängligt på urplay.se

En rättvis lärare blir en bättre lärare

Hur gör man för att bli en lyhörd lärare? Hur gör man för att skapa en relation där man kan nå resultat i undervisningen? Anneli Frelin, forskare i didaktik vid Uppsala universitet och Högskolan i Gävle, säger att det är mycket små skillnader mellan att arbeta med ungdomar och att arbeta med mycket små barn. Det handlar om att nå en situation där det går att undervisa, och där eleven har accepterat läraren som lärare. Tankarna och rönen ligger också till grund för avhandlingen "Teachers´ relational practises and professionality".