
Freinetskolan Mimer
Avsnitt 3 · 28 min · Om sokratiska samtal på schemat med målet att utveckla tänkandet.
I den nya läroplanen står att: "Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet." Men hur skall detta genomföras i praktiken? Finns det verkligen demokratiska klassrum, och hur kan elever få större inflytande utan att det slutar i kaos? Vi ger oss ut i världen på jakt efter konkreta exempel och besöker klassrum i Sverige, Danmark, USA och på Nya Zeeland. Vi tittar på hur olika skolor och lärare har organiserat sina klassrum med fokus på elevens kunskapande och medinflytande. Serien lyfter fram lärarens strategier i klassrummet och hur dessa bidrar till att skapa ett demokratiskt klassrum där reell kunskapsutveckling äger rum.
Som nytillträdd rektor på Freinetskolan Mimer i Norrtälje införde Ann S Pihlgren sokratiska samtal på schemat. Samtalen är filosoferande samtal som genomförs varannan vecka, från förskoleklass ända upp till nian, med målet är att utveckla tänkandet hos deltagarna. Det finns fyra samtalsregler: man måste vara beredd att ompröva sin åsikt, man ska lyssna på andra, man ska tänka tillsammans som grupp och man ska vara noga med att det inte finns något rätt eller fel. Samtalen pågår i en timme, hålls i skolans samtliga ämnen och låter både elever och personal att utveckla sina uppfattningar och göra sina stämmor hörda.
Freinetpedagogik, Pedagogik, Undervisning
2011
30 juni 2023
Lärarfortbildning
Pedagogiska frågor, Pedagogiska riktningar
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud