Till huvudinnehåll
seriesimage

UR Samtiden - Matematik i kubik

Från Matematikbiennalen 2012. Ungefär 2 500 matematiklärare samlades i Umeå för att få nya idéer och diskutera olika typer av svårigheter. Vad betyder 5-3=2? Vad är minus? Vad finns det för lösningar för att hjälpa elever som har riktigt svårt för matte? Vilka nya krav ställer den nya kursplanen på lärarna när de ska bedöma elevernas kunskaper i matematik? Inspelat den 26-27 januari 2012. Arrangör: Umeå universitet.

Programbild

Bedömning av matematiska förmågor

Eftersom lärarens bedömning av elevernas matematiska förmåga avgör elevens betyg, är det viktigt att eleven får öva detta även före själva proven. Det säger Per Berggren, mattelärare för årskurs 5-9 på Trädgårdsstadsskolan i Botkyrka och Maria Lindroth, mattelärare, författare och lärarfortbildare. Hur ser de matematiska förmågorna ut i den nya kursplanen? Och hur kan matteprov och andra bedömningsformer utformas? Arrangör: Umeå universitet.

Om programmet

Ämnesord:

Kunskapsprov, Kursplaner, Matematik, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning

Produktionsår:

2012

Tillgänglig till:

30 juni 2022

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Matematik, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program