
Bedömning av matematiska förmågor
59 min · Hur ser de matematiska förmågorna ut i den nya kursplanen?
Från Matematikbiennalen 2012. Ungefär 2 500 matematiklärare samlades i Umeå för att få nya idéer och diskutera olika typer av svårigheter. Vad betyder 5-3=2? Vad är minus? Vad finns det för lösningar för att hjälpa elever som har riktigt svårt för matte? Vilka nya krav ställer den nya kursplanen på lärarna när de ska bedöma elevernas kunskaper i matematik? Inspelat den 26-27 januari 2012. Arrangör: Umeå universitet.
Eftersom lärarens bedömning av elevernas matematiska förmåga avgör elevens betyg, är det viktigt att eleven får öva detta även före själva proven. Det säger Per Berggren, mattelärare för årskurs 5-9 på Trädgårdsstadsskolan i Botkyrka och Maria Lindroth, mattelärare, författare och lärarfortbildare. Hur ser de matematiska förmågorna ut i den nya kursplanen? Och hur kan matteprov och andra bedömningsformer utformas? Arrangör: Umeå universitet.
Kunskapsprov, Kursplaner, Matematik, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
2012
30 juni 2022
Lärarfortbildning
Matematik, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud