Till huvudinnehåll
seriesimage

När barnet blev barn

Vem definierar och bestämmer vad som är ett barn? Är barnet ett oskrivet blad eller en medveten social varelse när det föds? Är barnet oskuldsfullt och gott eller har det en gränslös vilja som måste civiliseras? Varje föreställning om vad som är ett "naturligt" barn blir tveksam när man inser att alla barn villigt anpassar sig till sin egen särskilda miljö och att den miljön är resultatet av en rad geografiska, ekonomiska, kulturella och historiska faktorer. Programserien är tänkt att användas i kurser i Barn- och ungdomskunskap.

Programbild

Det kompetenta barnet

Man kan säga att det var på 1980-talet som det skedde ett paradigmskifte i vår syn på barn. Från att ha sett barnen som tomma kärl som vuxna och pedagoger skulle fylla med kunskap, börjar vi tala om det kompetenta barnet. Men inte kompetens för arbetsliv som tidigare, utan kompetens för att ingå i olika sociala sammanhang och för att klara det alltmer komplexa liv som både barn och vuxna lever idag. Man framhäver barns förmågor och möjligheter istället för deras sårbarhet och omvårdnadsbehov.

Om programmet

Ämnesord:

1980-talet, Barnpsykologi, Barns utveckling, Pedagogik, Psykologi, Undervisning, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi

Produktionsår:

2011

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska, Engelska, Franska, Arabiska, Dari, Pashto, Somaliska, Tigrinja

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Historia, Pedagogiska frågor

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program