Till huvudinnehåll
seriesimage

UR Samtiden - Livets ursprung och evolution

Seminarium om livets utveckling på jorden, främst ur ett genetiskt perspektiv. Vi får en exposé över de allra första livsformerna till uppkomsten av arternas mångfald där fokus ligger på människans ursprung och utveckling. Under rubriken "Vetenskap och ovetenskap" ges en översikt över nya data om evolutionen samt en beskrivning av några av de vanligaste missförstånden. Det finns de som fortfarande hävdar att Darwins förklaringsmodell endast är en bland många teorier och tar vi upp den så måste även andra modeller ges ett utrymme. Men ett sådant resonemang bygger på flera missförstånd, menar Dan Larhammar, professor i molekylär cellbiologi vid Uppsala universitet. Inspelat den 3 maj 2012 på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Programbild

Lär med formativ bedömning

Med formativ bedömning i kemi höjer eleverna betygen, och den största skillnaden märks hos de svaga eleverna. Det säger Malin Nilsson, kemilärare på Tumba gymnasium. Genom formativ bedömning, eller lärande bedömning, gör man tydligt för eleverna vad målet är, var de befinner sig och hur de skall ta sig till målet. Eleverna får själva ta ansvar för sitt lärande. I dag är intresset för kemi lågt bland många elever, och formativ bedömning fungerar också som en intresseväckare för ämnet. Här är det viktigt att välja verklighetsnära frågor med kemianknytning, menar Malin Nilsson. Till exempel; Hur fungerar egentligen botox, och vad är grafitnagellack? Inspelat den 3 maj 2012 på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.