Till huvudinnehåll
seriesimage

Barn utan papper

Om flyktingbarn som lever gömda efter att deras ansökan om asyl avslagits eller i väntan på att deras fall ska omprövas. Vi fokuserar på barnens rättigheter och vad samhället bör göra för att hjälpa dessa utsatta barn. Hur ska den svenska skolan kunna svara upp mot papperslösa elevers enorma behov att bli sedda och få känna trygghet? Hur ska man undervisa dem? Enligt Barnkonventionen har alla barn rätt till skola, men lever Sverige upp till denna konvention?

Programbild

Detta program finns tillgängligt under UR Access!

Läs mer om UR Access och hur du tar del av programmet

En viktig vuxen

Pia Lundgren arbetar på en skola som undervisar gömda flyktingbarn. Hon har sett många av sina elever utvisas. Mohammed som älskar matte är en av dem. Men lärare som undervisar gömda elever står inte i första hand för ämneskunskap utan för vuxenkontakt. Pia berättar att hennes roll är att i första hand finnas där som vuxen, för många av dessa elever är skolan en fristad. Skolsköterskan Eva Hamad menar att i samtal med förtvivlade elever betyder det mycket om man visar omsorg med frågor som; Kan du sova? Ses vi imorgon? Vi får också glimtar från undervisning i olika ämnen.

Om programmet

Ämnesord:

Flyktingbarn, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Samhällsvetenskap, Skolan, Sociala frågor, Sverige, Undervisning

Produktionsår:

2012

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska, Danska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Pedagogiska frågor, Skola och samhälle, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud

Liknande program