
Alla ska med
27 min · Barnet och orden - om språk i förskolan · Om språkstimulans för barn med funktionshinder.
Om flyktingbarn som lever gömda efter att deras ansökan om asyl avslagits eller i väntan på att deras fall ska omprövas. Vi fokuserar på barnens rättigheter och vad samhället bör göra för att hjälpa dessa utsatta barn. Hur ska den svenska skolan kunna svara upp mot papperslösa elevers enorma behov att bli sedda och få känna trygghet? Hur ska man undervisa dem? Enligt Barnkonventionen har alla barn rätt till skola, men lever Sverige upp till denna konvention?
Pia Lundgren arbetar på en skola som undervisar gömda flyktingbarn. Hon har sett många av sina elever utvisas. Mohammed som älskar matte är en av dem. Men lärare som undervisar gömda elever står inte i första hand för ämneskunskap utan för vuxenkontakt. Pia berättar att hennes roll är att i första hand finnas där som vuxen, för många av dessa elever är skolan en fristad. Skolsköterskan Eva Hamad menar att i samtal med förtvivlade elever betyder det mycket om man visar omsorg med frågor som; Kan du sova? Ses vi imorgon? Vi får också glimtar från undervisning i olika ämnen.
Flyktingbarn, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Samhällsvetenskap, Skolan, Sociala frågor, Sverige, Undervisning
2012
Lärarfortbildning
Pedagogiska frågor, Skola och samhälle, Samhällskunskap, Individer och gemenskaper
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud