
Säga förlåt på riktigt
9 min · Ugglan och kompisproblemet · En snickare har haft sönder sin bästa kompis bord. Vad ska hon göra?
En slå-i-dörrar-fars på temat tolerans! Hotell "Kom som du är" har som affärsidé att välkomna människor. Problemet är bara att ägarinnan, fru Nott, inte vill ta emot gäster som avviker från hennes norm. Och det gör nästan alla. På grund av detta står hotellet nu inför konkurs och rivning. Hotellets möjliga räddning är praktikanten Hygglo som välkomnar gästerna bakom ägarinnans rygg. Syftet med serien är att skapa en diskussion om fördomar och intolerans. Vad uppfattar vi som olikt? Och hur olika tillåter vi andra människor att vara oss själva?
Fru Nott tror sig inte tycka om morötter. Hon är även övertygad om att morötter inte gillar "sådana som hon". Därför stoppar hon genast fru Morothén från att checka in på hotellet. Men praktikanten Hygglo lyckas smuggla in gästen, och efter många missförstånd upptäcker Nott att hennes fördomar kommer på skam.
Fiktiva berättelser, Fördomar, Tolerans
2012
Grundskola F-3
Värdegrund
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud