
Jag låtsas som inget
Avsnitt 1 · 28 min · Ska dyslektikern Johanna Gustafssons skoltid behöva vara en lång kamp?
Dyslexi upptäcks alltför sällan i tidig ålder och även om medvetandet om dyslexi kanske är högre idag än för tio år sedan får alldeles för få elever den hjälp de behöver. Tillsammans med Niklas Hyland får vi följa artonåriga Johannas sista termin på gymnasiet. Hennes dyslexi upptäcktes först i åttan och när hon började gymnasiet hade hon så dåliga grundkunskaper att hon själv inte förstod hur hon skulle kunna få till ett fullgott arbete. I ett studiosamtal diskuterar forskare, pedagoger och dyslektiker praktiska råd och tips, och hur det kommer sig att skolan fortfarande inte kan fånga upp och hjälpa dyslektiska elever förrän det nästan är för sent. Och hur är det att som förälder se sitt barn kämpa med och mot bokstäverna och samtidigt möta av en skola som till stora delar inte är rustad för den här problematiken?
Artonåriga Johanna Gustafsson har kämpat sig igenom skolan och går nu sista terminen på gymnasiets samhällsvetenskapliga linje. Johannas dyslexi upptäcktes inte förrän hon gick i åttan och när hon kom till gymnasiet hade hon så dåliga grundkunskaper att hon själv inte förstod hur hon skulle kunna få till ett fullgott arbete. Tillsammans med Niklas Hyland följer vi Johanna under hennes sista termin och i kampen mot och med bokstäverna. Dessutom ger en rad forskare råd och tips till dyslektiker och deras lärare. Hur bra pedagogik är det egentligen att låta elever läsa i tjugo minuter och skriva svar på instuderingsfrågor? Del 1 av 2.
Dyslektiker, Dyslexi, Elever med särskilda behov, Läs- och skrivsvårigheter, Undervisning
2012
29 juni 2023
Lärarfortbildning
Pedagogiska frågor, Specialpedagogik
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud