

Programmera mera 2.0 - teckenspråkstolkat
Syftet är att barn i 11-årsåldern ska få hjälp att förstå sig på tekniken som ligger bakom det som händer på skärmen. De tre deltagarna, som är i samma ålder som målgruppen, tävlar tillsammans för att komma högt upp på poängstegen. Fokus är att sätta in programmering i ett sammanhang, snarare än att lära ut programmeringsspråk. Programledare: Karin Nygårds
Serien finns även som Syntolkat · Utan tolkning

Datorer
Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.
Finns även som Syntolkat · Utan tolkning
Om programmet
Ämnesord:
Datorer, Digital kompetens, Programmering
Produktionsår:
2017
Tillgänglig till:
30 juni 2023
Pedagogiskt syfte
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Skolämne:
Information och media, Teknik, Kommunikations- och informationsteknik
Arbetsmaterial
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud