Till huvudinnehåll
series

Lärlabbet

Fortbildning för pedagoger. Tema: skriv, samt språkstörningar.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Svenska

Programbild

Att lära lågstadieelever att skriva

Om programmet

Här får du som lärare råd och konkreta tips på hur du bäst lär de yngsta eleverna att skriva. Genom att ljuda och spåra bokstäverna lär sig eleverna snabbare, menar läraren Maria Kempe. Vi får se hur hon jobbar med kroppsminnet för att eleverna ska lära sig bokstäverna bättre. Forskaren Elisabeth Frank intervjuas om vikten av att lärare läser och skriver tillsammans med barnen. Medverkar gör också forskaren Gustaf Skar från universitet i Trondheim, där man forskat på pojkars och flickors skrivande.

Ämnesord:
Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Skrivinlärning, Skrivkunnighet, Skrivundervisning, Skrivutveckling, Språkundervisning, Undervisning
Produktionsår
2020
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Medverkande
Elisabeth Frank, Maria Olsson

Pedagogiskt syfte

Syftet är att inspirera och bidra till en bättre undervisning genom att ge konkreta och klassrumsnära tips, visa upp goda exempel grundade på beprövad erfarenhet samt att presentera forskning på vetenskaplig grund.

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Svenska, Skrivande

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program