
LärarhandledningSägner från Sápmi - nordsamiska
Sägner från Sápmi bygger på samiska sagor, myter och sägner. Vi får ta del av berättelser från Sápmi, berättade på samiska. Med hjälp av berättelserna ger programmen eleverna möjligheter att höra det samiska språket och berättelserna kan locka eleverna till att själva använda sig av språket med hjälp av det tillhörande materialet.
Syfte och målgrupp
Syftet med programserien är att eleverna ska få möjlighet att ta del av det samiska språket och kulturen. Med hjälp av berättelser kan eleverna stärka sitt samiska språk. Målet är att eleverna, med utgångspunkt i de olika berättelserna, ska få träna sin kommunikativa förmåga och sin förståelse av språket.
Primär målgrupp är elever i årskurs 1–3 men serien passar också elever i årskurs 4–6.
· Samtal om vardagliga företeelser och händelser.
· Berättande texter och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, kapitelböcker, sagor och sägner.
· Texter med anknytning till samiska traditioner, företeelser och kulturella uttrycksformer.
Reviderad kursplan för samiska som förstaspråk, centralt innehåll åk 1–3, 4-6
· Samtal om egna och andras upplevelser samt om vardagliga företeelser och händelser.
· Berättande texter och poetiska texter för barn och unga i form av skönlitteratur, sagor och sägner.
· Berättande texter och poetiska texter som belyser samers villkor, traditioner och samiska kulturella uttrycksformer.
Om handledningen
Handledningen till den animerade programserien Sägner från Sápmi är tänkt att användas i språkundervisningen i samiska. Lärarhandledningen bygger på filmerna och bilder hämtade från de olika berättelserna. Du väljer själv hur du vill arbeta med bilderna som finns i materialet. Ett sätt att använda bilderna är att utgå från dessa när ni ska återberätta det ni sett. Men bilderna kan också användas för att skapa nyfikenhet inför ett avsnitt. Då kan en eller flera bilder fungera som stöd för att prata om ord och begrepp och för att förutspå innehållet.
Struktur och upplägg
Programmen bygger på olika samiska sagor och myter. Lärarhandledningen utgår från tydliga strategier att arbeta kring innehåll, och förståelse, före och efter programmen. Följande delar finns till varje avsnitt:
Före visningen av ett avsnitt
Förbered eleverna genom att arbeta med ord och begrepp som är centrala för berättelsen.
Skapa förförståelse genom att förutspå handlingen: Vad tror du kommer att hända?
Om ord och begrepp
Till varje avsnitt finns det utvalda glosor. Dessa är utvalda av elever som har kommit lite längre i sin språkutveckling (årskurs 3–6).
Efter visningen av ett avsnitt
Återberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplad till avsnittet.
Skapelseberättelsen
Begreppslista
Gå igenom de utvalda orden från avsnittet med hjälp av följande punkter:
1. Vilka ord är nya för eleverna?
2. Vad betyder orden? Låt gärna eleverna gissa sig till betydelsen.
3. Kom tillsammans på meningar där orden fungerar.
4. Hitta synonymer till orden.
5. Ta hjälp av orden för att förutspå vad berättelsen kan handla om.
Arbeta vidare
Skapelseberättelsen, bilder och meningar.pdfVik en egen loppa.pdfÅterberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplade till avsnittet.
Vik en loppa
Gör ”loppor” med orden. Använd kopieringsunderlaget. Du hittar det sist i lärarhandledningen. Dela ut ett papper till varje elev. Låt eleverna vika sina loppor, skriva in samiska ord och sedan träna på orden i par.
Solgåvan
Begreppslista
Gå igenom de utvalda orden från avsnittet med hjälp av följande punkter:
1. Vilka ord är nya för eleverna?
2. Vad betyder orden? Låt gärna eleverna gissa sig till betydelsen.
3. Kom tillsammans på meningar där orden fungerar.
4. Hitta synonymer till orden.
5. Ta hjälp av orden för att förutspå vad berättelsen kan handla om.
Arbeta vidare
Solgåvan, bilder och meningar.pdfBingo.pdfÅterberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplade till avsnittet.
Spela bingo med orden. Använd kopieringsunderlaget och dela ut en bingobricka till varje elev. Låt eleverna skriva in de samiska ord som du säger, i valfri ruta på brickan. Sedan spelar ni bingo.
Jätten som fiskade
Begreppslista
Gå igenom de utvalda orden från avsnittet med hjälp av följande punkter:
1. Vilka ord är nya för eleverna?
2. Vad betyder orden? Låt gärna eleverna gissa sig till betydelsen.
3. Kom tillsammans på meningar där orden fungerar.
4. Hitta synonymer till orden.
5. Ta hjälp av orden för att förutspå vad berättelsen kan handla om.
Arbeta vidare
Jätten, bilder och meningar.pdfBingo.pdfÅterberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplade till avsnittet.
Spela bingo med orden. Använd kopieringsunderlaget och dela ut en bingobricka till varje elev. Låt eleverna skriva in de samiska ord som du säger, i valfri ruta på brickan. Sedan spelar ni bingo.
Lemet gifter sig
Begreppslista
Gå igenom de utvalda orden från avsnittet med hjälp av följande punkter:
1. Vilka ord är nya för eleverna?
2. Vad betyder orden? Låt gärna eleverna gissa sig till betydelsen.
3. Kom tillsammans på meningar där orden fungerar.
4. Hitta synonymer till orden.
5. Ta hjälp av orden för att förutspå vad berättelsen kan handla om.
Arbeta vidare
Lemet gifter sig, bilder och meningar.pdfFlash cards.pdfÅterberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplade till avsnittet.
Träna orden med hjälp av flash cards. Använd kopieringsunderlaget och kopiera upp så många kort som du behöver. Dela ut de tomma korten till eleverna och låt dem skriva samiska ord/begrepp på ena sidan, och den svenska motsvarigheten på andra sidan. Sedan kan de arbeta enskilt eller i par med att träna på orden.
Besök i sajvalandet
Begreppslista
Gå igenom de utvalda orden från avsnittet med hjälp av följande punkter:
1. Vilka ord är nya för eleverna?
2. Vad betyder orden? Låt gärna eleverna gissa sig till betydelsen.
3. Kom tillsammans på meningar där orden fungerar.
4. Hitta synonymer till orden.
5. Ta hjälp av orden för att förutspå vad berättelsen kan handla om.
Arbeta vidare
Besök i Sájvalandet, bilder och meningar.pdfVik en egen loppa.pdfÅterberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplade till avsnittet.
Vik en loppa
Gör ”loppor” med orden. Använd kopieringsunderlaget. Du hittar det sist i lärarhandledningen. Dela ut ett papper till varje elev. Låt eleverna vika sina loppor, skriva in samiska ord och sedan träna på orden i par.
Stallo gifter sig
Begreppslista
Stallo gifter sig; Begrepp, avsnitt 6.pdf
Gå igenom de utvalda orden från avsnittet med hjälp av följande punkter:
1. Vilka ord är nya för eleverna?
2. Vad betyder orden? Låt gärna eleverna gissa sig till betydelsen.
3. Kom tillsammans på meningar där orden fungerar.
4. Hitta synonymer till orden.
5. Ta hjälp av orden för att förutspå vad berättelsen kan handla om.
Arbeta vidare
Flash cards.pdfSapmi ep 6 När Stállu gifte sig PDF.pdf
Återberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplade till avsnittet.
Träna orden med hjälp av flash cards. Använd kopieringsunderlaget och kopiera upp så många kort som du behöver. Dela ut de tomma korten till eleverna och låt dem skriva samiska ord/begrepp på ena sidan, och den svenska motsvarigheten på andra sidan. Sedan kan de arbeta enskilt eller i par med att träna på orden.
Sajvasjöns botten
Begreppslista
Begrepp, Sajvasjöns botten, avs 7.pdfGå igenom de utvalda orden från avsnittet med hjälp av följande punkter:
1. Vilka ord är nya för eleverna?
2. Vad betyder orden? Låt gärna eleverna gissa sig till betydelsen.
3. Kom tillsammans på meningar där orden fungerar.
4. Hitta synonymer till orden.
5. Ta hjälp av orden för att förutspå vad berättelsen kan handla om.
Arbeta vidare
Vik en egen loppa.pdfSájvasjöns botten, avs 7.pdf
Återberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplade till avsnittet.
Vik en loppa
Gör ”loppor” med orden. Använd kopieringsunderlaget. Du hittar det sist i lärarhandledningen. Dela ut ett papper till varje elev. Låt eleverna vika sina loppor, skriva in samiska ord och sedan träna på orden i par.
Sajvasjön
Begreppslista
Begrepp, Sajvasjön, avs 8.pdfGå igenom de utvalda orden från avsnittet med hjälp av följande punkter:
1. Vilka ord är nya för eleverna?
2. Vad betyder orden? Låt gärna eleverna gissa sig till betydelsen.
3. Kom tillsammans på meningar där orden fungerar.
4. Hitta synonymer till orden.
5. Ta hjälp av orden för att förutspå vad berättelsen kan handla om.
Arbeta vidare
Bingo.pdfSajvasjön, avs 8 .pdf
Återberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplade till avsnittet.
Spela bingo med orden. Använd kopieringsunderlaget och dela ut en bingobricka till varje elev. Låt eleverna skriva in de samiska ord som du säger, i valfri ruta på brickan. Sedan spelar ni bingo.
Hur den rike blev fattig och den fattige rik
Begreppslista
Begrepp, Hur den rike ..., avs 9.pdf
Gå igenom de utvalda orden från avsnittet med hjälp av följande punkter:
1. Vilka ord är nya för eleverna?
2. Vad betyder orden? Låt gärna eleverna gissa sig till betydelsen.
3. Kom tillsammans på meningar där orden fungerar.
4. Hitta synonymer till orden.
5. Ta hjälp av orden för att förutspå vad berättelsen kan handla om.
Arbeta vidare
Flash cards.pdfHur den rike blev ...avs 9.pdf
Återberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplade till avsnittet.
Träna orden med hjälp av flash cards. Använd kopieringsunderlaget och kopiera upp så många kort som du behöver. Dela ut de tomma korten till eleverna och låt dem skriva samiska ord/begrepp på ena sidan, och den svenska motsvarigheten på andra sidan. Sedan kan de arbeta enskilt eller i par med att träna på orden.
Varför renen har blå klövar
Begreppslista
Begrepp,avs 10, Varför renen ....pdfGå igenom de utvalda orden från avsnittet med hjälp av följande punkter:
1. Vilka ord är nya för eleverna?
2. Vad betyder orden? Låt gärna eleverna gissa sig till betydelsen.
3. Kom tillsammans på meningar där orden fungerar.
4. Hitta synonymer till orden.
5. Ta hjälp av orden för att förutspå vad berättelsen kan handla om.
Arbeta vidare
Vik en egen loppa.pdfAvs 10; Varför renen ....pdf
Återberätta berättelsen med hjälp av ord och bild.
Ta hjälp av stöttande meningar hämtade från berättelsen.
Använd orden genom olika övningar, i till exempel bingo, loppor eller flash cards.
1. Fundera tillsammans över i vilket sammanhang som orden används.
2. Återberätta avsnittet med hjälp av bilder och de utvalda orden.
3. Använd orden i uppgiften som finns kopplade till avsnittet.
Vik en loppa
Gör ”loppor” med orden. Använd kopieringsunderlaget. Du hittar det sist i lärarhandledningen. Dela ut ett papper till varje elev. Låt eleverna vika sina loppor, skriva in samiska ord och sedan träna på orden i par.
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).