
LärarhandledningSif och Fror
Elever med intellektuell funktionsnedsättning har särskilt svårt med abstraktion och arbetsminne, två viktiga beståndsdelar för att förstå matematik och arbeta med problemlösning. Med anledning av detta riktar sig matematikundervisningen i grundsärskolan bland annat in sig på att ge eleverna kunskaper som underlättar deras vardag, såsom att använda vanliga måttenheter för att ange vikt, volym, längd, tid och temperatur.
I serien möter vi syskonen Sif och Fror som tillsammans löser problem i olika vardagliga situationer:
Hur kallt är det när det är noll grader? Hur mycket är en deciliter mjölk? Hur tungt är det att bära två kilogram? Hur lång är en meter? Hur lång är en stund och hur mycket hinner jag göra på en kvart?
Lärarhandledningen ger förslag på hur du kan konkretisera programmen genom att ställa eleverna inför liknande problem som Sif och Fror. Genom att låta eleverna pröva egna lösningar på problemen får de goda förutsättningar att tillgodogöra sig ett abstrakt innehåll.
Programserien utgår från Specialpedagogiska skolmyndighetens läromedel ”Enhetsböckerna” som är en serie arbetsböcker om längd, vikt, volym, året, temperatur klockan och pengar.
Syfte och målgrupp
Programmen syftar till att träna elevernas förmåga att lösa problem i vardagen med hjälp av matematik och reflektera över lösningars rimlighet. Programmen ger dessutom kunskaper om positionssystemet, geometriska objekt, lägesord och måttenheter.
Undervisningen i matematik i grundsärskolan ska utveckla elevernas intresse för och kunskaper om matematik, och hur man kan använda matematik i olika sammanhang. Undervisningen ska också utveckla elevernas förmåga att använda matematik i vardagslivet och för att lösa problem.
Serien riktar sig till årskurs 4-6 i grundsärsärskolan, men kan också användas i årskurs 1-3 i grundsärskolan och årskurs 1-2 i grundskolan.
Lgrsär 11, Centralt innehåll årskurs 4-6
Tid och pengar
- Enheter och uttryck för tid, till exempel minut, i går och vecka.
Geometri
- Lägesord och hur de används för att beskriva placering i rummet, till exempel över, under, framför och bakom.
- De geometriska objekten cirkel, kvadrat, rektangel och triangel. Hur de benämns och hur de ser ut.
- Geometriska begrepp, till exempel längd, bredd och höjd.
- Mätning av längd, volym och massa samt vanliga måttenheter.
Lgrsär 22, Centralt innehåll årskurs 1-3
Geometri
Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt och hur de benämns.
Lgrsär 22, Centralt innehåll årskurs 4-6
Taluppfattning och tals användning
- Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal.
Geometri
- Jämförelser och uppskattning av storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med standardiserade måttenheter.
- Planering av händelser i tidsföljd och uppskattning av tidsåtgång.
Om handledningen
Struktur och upplägg
Arbeta med programmen i undervisningen
Du kan använda programmen för att
- introducera ett nytt arbetsområde på ett sätt som skapar intresse och väcker nyfikenhet
- variera undervisningen så att eleverna kan ta till sig ämnesinnehållet på olika sätt
- repetera innehåll som eleverna har arbetat med tidigare.
Efter visning av programmen
För att befästa sina kunskaper behöver eleverna rikligt med tillfällen att träna på det ämnesinnehåll som programmen tar upp. I grundsärskolan är det särskilt viktigt att du ger eleverna möjlighet att få så konkreta upplevelser som möjligt av innehållet i undervisningen. Ett sätt att konkretisera programmen är att du ställer eleverna inför samma eller liknande problem som Sif och Fror, och låter eleverna pröva olika lösningar på problemen. Genom att utgå från det konkreta ökar du förutsättningarna för att eleverna ska tillgodogöra sig ett mer abstrakt innehåll.
För fortsatt arbete med måttenheter finns till exempel ”Enhetsböckerna”, en serie arbetsböcker som Specialpedagogiska skolmyndigheten ger ut. Böckerna handlar bland annat om vikt, volym, året och temperatur och innehåller varierande övningar med långsam stegring av svårighetsgrad.
Ord och begrepp
Ordlistan i de avsnittsspecifika delarna innehåller de centrala begrepp som presenteras och förklaras i programmet.
Förslag på hur du kan arbeta med orden efter tittandet:
- Kom tillsammans på meningar där orden ingår.
- Spela in korta filmer där eleverna förklarar begreppen.
- Gör egna bilder som illustrerar begreppen.
- Gör dominokort med begrepp och bild/förklaring och spela begreppsdomino.
- Sammanfatta avsnittet muntligt eller skriftligt med hjälp av de centrala begreppen.
Vikt
Begreppslista
- lätt
- tung
- väger lite/mycket
- våg
- våg kilogram/kilo/kg
Ental och tiotal
Begreppslista
- tiotal
- ental
- tal
- siffra
- värde
Volym
Begreppslista
- deciliter/dl
- tesked/tsk
- matsked/msk
- kryddmått/krm
- liter
- full
- halvtom
- tom
Geometri och lägesord
Begreppslista
- cirkel
- triangel
- rektangel
- kvadrat
- hörn
- sidor
- mellan
- under
- bakom
- framför
- i
- bredvid
Längd
Begreppslista
- meter/m
- centimeter/cm
- mäta
- måttband
- tumstock
Tid
Begreppslista
- en stund
- strax
- kvart
- minut
- timglas
Temperatur
Begreppslista
- termometer
- noll
- grader
- plusgrader
- minusgrader
- varmt
- kallt
Året
Begreppslista
- dag
- vecka
- månad
- år
- i går/i dag/i morgon
- kalender
- årstider
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).