
LärarhandledningKlimatkampen
I programmet får fyra kända personer räkna ut sina klimatutsläpp och därefter hitta inspiration till att förändra sina beteenden under 21 dagar och framåt. Handledningen tar avstamp i att räkna ut sina egna klimatpåfrestande utsläpp och innehåller uppgiften att göra en plan för att halvera sina utsläpp på ett år, samt sex 21-dagarsutmaningar möjliga att påbörja direkt.
Den som vill utmana sig direkt kan enkelt komma igång här: www.ur.se
Syfte och målgrupp
Handledningen passar för studiecirklar, folkhögskolor och annan folkbildningsverksamhet. Klimatfrågan lyfts till systemnivå genom värderingsfrågor, relevant fakta och övningar. På så sätt utforskas hur en klimatomställning kan gå till och varför den behövs, med stöd i programmaterialet.
Om handledningen
Struktur och upplägg
Handledningens sex delar
Del 1. Om sopsortering, antropocen och att räkna ut sina utsläpp.
Del 2. Om mat och dubbla budskap.
Del 3. Om saker, kärlek och cirkulär ekonomi.
Del 4. Om husmorsknep och tidens värde.
Del 5. Klimatquiz, framtidstänkande och brist på tålamod.
Del 6. Årsplan för att halvera utsläpp på ett år, uthållighet och att inspirera andra
Hur kan handledningen användas?
Varje del i handledningen inleds med att titta på tillhörande kortklipp i serien Klimatklampen Förklarar och utifrån det genomföra en öppningsrunda utifrån Mark Levengoods fråga till tittaren. Därefter följer uppgifter under rubrikerna Att diskutera och Att göra. Sist per del finns uppgiften 21-dagarsutmaningen som utmanar att precis som de kända personerna i programmet förändra en vana. Den passar som hemuppgift.
Till vissa delar finns faktarutor eller citat som tar fasta på något som förekommer i programmet och vidareutvecklar det. Det finns flera kopieringsunderlag tänkta att sätta i händerna på deltagarna, Klimatkampens Quiz till del 5 och Klimatkampens årsplan för att halvera sina utsläpp till del 6. Det finns även tabeller att använda för 21-dagarsutmaningarna Återvinning, Mat och minskat svinn, Re:Make och återbruk, Hållbar hygien och Klimatsmart vardag.
Tips! Titta på hela Klimatkampens avsnitt i förväg eller på plats tillsammans.
Programöverblick Klimatkampen Förklarar (6 klipp x 5 min)
Sakkunnig klimatforskare Johan Kuylenstierna ger tips och Mark Levengood avslutar med en öppen fråga att diskutera tillsammans.
Avsnitt 1. Hur du sopsorterar (Marks fråga: Hur gjorde du med sopor när du var liten?)
Avsnitt 2. Hur du äter mer hållbart (Marks frågor: Vilket behov uppfyller kött hos mig? Finns andra sätt att uppfylla det?)
Avsnitt 3. Hur dina kläder får längre liv (Marks frågor: Varför bli man så glad av att handla? Hur länge håller den glädjen i sig?)
Avsnitt 4. Hur du får rent utan kemikalier (Marks fråga: Hur kan du minska din utsatthet för farliga kemikalier?)
Avsnitt 5. Hur du skapar hållbara vanor (Marks fråga: Vad är det som gör att du engagerar dig i klimat- och miljöfrågor?)
Avsnitt 6. Hur du sprider inspiration (Marks frågor: Vad är din största klimatbov i vardagen? Vad har du för plan för att komma till rätta med den?)
Begrepp
Klimatförändringar - temperaturförhöjning på planeten till följd av mänsklig aktivitet
Biologisk mångfald - rik variation inom och mellan djur- och växtarter i balanserade kretslopp
Koldioxidekvivalent - mått på utsläpp som tar hänsyn till att olika växthusgaser, exempelvis koldioxid och metan, bidrar olika till växthuseffekten och global uppvärmning.
Kemikalier - kemiska föreningar mellan olika ämnen
IPCC -Intergovernmental Panel on Climate Change är FN:s klimatpanel.
DEL 1: Om sopsortering, antropocen och att räkna ut sina utsläpp
DEL 2: Om mat och dubbla budskap
DEL 3: Om saker, kärlek och cirkulär ekonomi
Del 4: Om husmorsknep och tidens värde
Del 5: Klimatquiz, framtidstänkande och brist på tålamod
Del 6: Årsplan för att halvera sina utsläpp, uthållighet och att inspirera andra
Referenser / källor
FAKTAGRANSKNING
”Klimatkampen” och ”Klimatkampen förklarar” är faktagranskade av Johan Kuylenstierna på Klimatpolitiska rådet samt sakkunniga på Naturvårdsverket.
https://www.naturvardsverket.se/
https://www.klimatpolitiskaradet.se/
Avsnitt 1 om SOPSORTERING
I avsnittet om skräp och sopsortering är fakta främst hämtad från ”Håll Sverige Rent” och deras tillhörande sida om källsortering:
Avsnitt 2 om MAT
I avsnittet om mat är de främsta källorna livsmedelsverket, WWF, naturskyddsföreningen. Bla:
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott-och-chark
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/kottguiden/kott-och-miljo/
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/kott-klimat-och-miljo-dina-val-paverkar/
Köttets vattenåtgång:
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/kottguiden/kott-och-vattenatgang/
https://www.landlantbruk.se/debatt/kottets-vattenforbrukning-ar-ett-problem-globalt/
Avsnitt 3 om KEMIKALIER
I avsnittet om kemikalier är några av huvudkällorna naturvårdsverket och kemikalieinspektionen:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/miljofororeningar/
https://www.naturskyddsforeningen.se/lar-dig-mer/miljogifter/
https://www.kemi.se/om-kemikalieinspektionen/vart-uppdrag/giftfri-miljo
https://ki.se/imm/konserveringsmedel
Avsnitt 4 om KONSUMTION
Fakta i avsnittet om konsumtion kommer från bla naturvårdsverket, WWF och SCB:
https://www.wwf.se/klimat/mansklig-paverkan/
Avsnitt 5 om KLIMATSMARTA VAL
I avsnittet om klimatsmart vardag hämtas fakta från bla IVL och naturskyddsföreningen:
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/6-basta-tipsen-om-pasar-och-kassar/
https://www.radron.se/vardagskunskap/hur-hallbar-ar-tygkassen/
Avsnitt 6 om KLIMATAVTRYCK OCH EXAMEN
Deltagarnas klimatavtryck är beräknade utifrån WWF:s klimatkalkylator:
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).