
LärarhandledningMatte med Mat och Te
Praktisk matematik för barn på lågstadiet. Allt utspelas i en magisk låda där Mat och Te reder ut olika mattetermer och problem som dyker upp. Allt med en blandning av fniss och tokigheter, men i lugnt tempo och med gott om repetitioner. Syftet är att presentera lågstadiets matematik för döva och hörselskadade barn. Serien är på teckenspråk, men passar även bra för dem som inte kan teckenspråk eftersom det finns dubbat svenskt tal.
Här förklaras på ett lekfullt sätt matematiska begrepp på ett visuellt berättande och genomarbetat svenskt teckenspråk. Vi möter Mat och Te som tillsammans löser problem i olika vardagliga situationer:
Hur kallt är det när det är noll grader? Hur mycket är en deciliter mjölk? Hur tungt är det att bära två kilogram? Hur lång är en meter? Hur lång är en stund och hur mycket hinner jag göra på en kvart?
Lärarhandledningen ger förslag på hur du kan konkretisera programmen genom att ställa eleverna inför liknande problem som Mat och Te. Genom att låta eleverna pröva egna lösningar på problemen får de goda förutsättningar att tillgodogöra sig ett abstrakt innehåll.
Programserien utgår från Specialpedagogiska skolmyndighetens läromedel ”Enhetsböckerna” som är en serie arbetsböcker om längd, vikt, volym, året, temperatur, klockan och pengar.
Syfte och målgrupp
Programmen syftar till att träna elevernas förmåga att lösa problem i vardagen med hjälp av matematik och reflektera över lösningars rimlighet. Programmen ger dessutom kunskaper om positionssystemet, geometriska objekt, lägesord och måttenheter.
Undervisningen i matematik ska utveckla elevernas intresse för och kunskaper om matematik, och hur man kan använda matematik i olika sammanhang. Undervisningen ska också utveckla elevernas förmåga att använda matematik i vardagslivet och för att lösa problem.
Serien riktar sig till årskurs F-3 i specialskolan och årskurs F-2 i grundskolan.
Förskoleklassen
- Matematiska resonemang och uttrycksformer
- Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem
- Matematiska begrepp och olika uttrycksformer för att utforska och beskriva rum, läge, form, riktning, mönster, tid och förändring
Lgr22 och Lspec22. Centralt innehåll årskurs 1–3 och 1–4.
- Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal.
- Hur naturliga tal används i elevnära situationer.
- Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet, som mellan, under och bakom.
- Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt, som cirkel, rektangel och triangel.
- Jämförelser och uppskattningar av storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid.
Om handledningen
Struktur och upplägg
Arbeta med programmen i undervisningen
Du kan använda programmen för att
- introducera ett nytt arbetsområde på ett sätt som skapar intresse och väcker nyfikenhet
- variera undervisningen så att eleverna kan ta till sig ämnesinnehållet på olika sätt
- repetera innehåll som eleverna har arbetat med tidigare.
Efter visning av programmen
För att befästa sina kunskaper behöver eleverna rikligt med tillfällen att träna på det ämnesinnehåll som programmen tar upp. Ett sätt att konkretisera programmen är att du ställer eleverna inför samma eller liknande problem som Mat och Te, och låter eleverna pröva olika lösningar på problemen. Genom att utgå från det konkreta ökar du förutsättningarna för att eleverna ska tillgodogöra sig ett mer abstrakt innehåll.
För fortsatt arbete med måttenheter finns till exempel ”Enhetsböckerna”, en serie arbetsböcker som Specialpedagogiska skolmyndigheten ger ut. Böckerna handlar bland annat om vikt, volym, året och temperatur och innehåller varierande övningar med långsam stegring av svårighetsgrad.
Ord och begrepp
Ordlistan i de avsnittsspecifika delarna innehåller de centrala begrepp som presenteras och förklaras i programmet.
Förslag på hur du kan arbeta med begreppen efter tittandet:
- Kom tillsammans på meningar där begreppen ingår.
- Spela in korta filmer där eleverna förklarar begreppen.
- Gör egna bilder som illustrerar begreppen.
- Gör dominokort med begrepp och bild/förklaring och spela begreppsdomino.
- Sammanfatta avsnittet muntligt eller skriftligt med hjälp av de centrala begreppen.
Volym
Begreppslista
- deciliter/dl
- liter/l
- tesked/tsk
- matsked/msk
- kryddmått/krm
- volym
Vikt
Begreppslista
- lätt
- tung
- väger lite
- väger mycket
- våg
- kilogram/kilo/kg
Längd
Begreppslista
- meter/m
- centimeter/cm
- mäta
- ett måttband
- en tumstock
- längd
Tid
Begreppslista
- tid
- en stund
- strax
- en kvart
- en minut
- ett timglas
Året
Begreppslista
- en dag
- en vecka
- en månad
- ett år
- i går
- i dag
- i morgon
- en kalender
- årstider - vinter, vår, sommar, höst
Temperatur
Begreppslista
- temperatur
- en termometer
- varmt
- kallt
- grader
- noll
- minusgrader
- plusgrader
- jättekallt
- jättevarmt
Geometri och lägesord
Begreppslista
- geometri
- en cirkel
- en triangel
- en kvadrat
- en rektangel
- ett hörn
- sidor
- lägesord
- bakom
- bredvid
- mellan
- på
- i
- under
Ental och tiotal
Begreppslista
- ental
- tiotal
- 30
- 4
- 34
- 82
- 66
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).