
LärarhandledningSommaren före sexan - syntolkat
Under sommarlovet före sexan möts tolvåringarna Tindra, Edvin, Dushan och Alexandra. Vi får följa de fyra ungdomarna i deras till en början trevande vänskap och hur de så småningom finner varandra under planeringen av en stor hämnd.
Sommaren före sexan är en serie om kompisskap, kärlek, empati och mod. Serien lyfter de dilemman barn i mellanstadieåldern ställs inför i sin sociala sfär, såväl i förhållande till kompisar som till vuxna i deras omgivning. Vi får följa de fyra karaktärerna, deras känslor och roller i den nya gemenskapen. Miljöer, karaktärer och dilemman ligger nära elevernas egen vardag. Eftersom sociala medier och kommunikation via skärm är en så central del av målgruppens umgängesmönster finns detta naturligt integrerat i handlingen.
Syfte och målgrupp
Programserien vänder sig till årskurs 4-6 och består av åtta avsnitt. Varje avsnitt är cirka 10 minuter långt och bör ses i sin avsnittsordning.
Syftet med programserien är att skapa diskussion runt centrala värdegrundsfrågor. En fiktiv historia kan vara ett bra verktyg för att prata om sådant som händer i elevernas liv utan att det blir personligt, men det är viktigt att vara uppmärksam på vad som händer i klassen och ta hand om reaktioner som uppstår vid tittande. Se därför gärna serien gemensamt i klassrummet och ha efterföljande samtal kring vänskap, känslor, hur man bemöter varandra, rätt och fel och hur eleverna agerat i karaktärernas ställe.
Vi vill att serien ska vara ett verktyg för att
- bearbeta relationer och dilemman ur barns vardag
- stärka barns problemlösningsförmåga i relationen till varandra
- skapa förståelse och öppenhet för nya perspektiv på kompisrelaterade dilemman
- förebygga kränkningar genom diskussion om rätten att vara den man är och skyldigheten att respektera andra
- ge tittarna inspiration och mod att stå upp för sig själva och andra.
Läroplanskopplingar
Lgr 22 Normer och värden
Skolans mål är att varje elev kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter, respekterar andra människors egenvärde samt deras kroppsliga och personliga integritet, tar avstånd från att människor utsätts för våld, förtryck, diskriminering och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa andra människor, samt kan leva sig in i och förstå andra människors situation.
Om handledningen
Struktur och upplägg
Handledningen består av samtalsfrågor kopplade till varje avsnitt. Arbeta gärna med frågorna i helklass eller mindre grupper efter att ha sett avsnitten.
Vi drar till klipporna
Frågor
- Beskriv karaktärerna vi möter, vilka är de och vad får vi veta om dem?
- Tindra berättar för Alexandra och Dushan att hon har hört att Edvin både röker och snattar. Vad tror du, stämmer det som Tindra säger eller kan det vara ett rykte? Diskutera tillsammans vad ett rykte är och hur det kan uppstå.
- Vad tror du händer, har Edvin tagit Dushans cykel?
- Varför ljög Dushan för sin mamma? Hur skulle du ha gjort i Dushans ställe?
Foliemannen
Frågor
- Tindra menar bestämt att det är Edvin som har tagit Dushans cykel. Hur vet hon det? Skulle det kunna vara på något annat sätt? Vad tänker du om detta?
- Dushan vågar inte säga sanningen till sin mamma om att hans cykel är borta. Hur skulle du ha gjort i Dushans situation?
- Vad får vi veta om Tindra i avsnittet? Hur har Tindra det hemma?
- Edvin berättar för de andra att Foliemannen har tagit hans katt. Vad tänker du om det han berättar?
- Vad betyder det att hämnas? Har du känt att du vill hämnas någon gång? Vill du berätta om den gången? Kan du beskriva hur det känns när man vill hämnas?
- Edvin anklagar Dushan för att vara feg eftersom han inte vill vara med och hämnas på Foliemannen. Beskriv vad du tror att Dushan känner.
Djurkyrkogården
Frågor
- De fyra personerna börjar bli kompisar. Hur är en bra kompis? Tänk och skriv ner minst fem bra egenskaper. "En bra kompis är…" Gör ett gemensamt ordmoln av egenskaperna och sätt upp det i klassrummet.
- Dushan vill inte följa med till djurkykogården men Alexandra och Tindra övertalar honom. Har du varit med om att du har ställt upp på något mot din vilja? Hur kändes det? Hur kan man säga ifrån om man inte vill samma sak som sina kompisar?
- Beskriv Dushan. Hur är han som person? Vad får vi veta om honom?
Jag är inte kär i dig
Frågor
- Molly skickar en film till Alexandra, vad tänker du om den?
- Finns det regler kring vad man säger till varandra i verkliga livet och vad man får säga på sociala medier? Finns det fördelar med att göra slut via sociala medier eller sms, eller är det bara dåligt?
- Tror du att Molly skulle ha vågat säga som hon gjorde till Alexandra ansikte mot ansikte? Varför är det ofta lättare att skriva elaka saker på nätet än att säga dem direkt till en person?
- Mollys film gör Alexandra väldigt ledsen, men hon vågar inte berätta för sina kompisar. Varför kan det vara svårt att visa sina känslor och berätta när man till exempel känner sig ledsen? Och hur kan man hjälpa en kompis som är ledsen att våga berätta?
- Edvin berättar om sin pappa för Tindra. Vad får vi veta om Edvin? Hur har han det hemma?
- Alexandra berättar för sin mamma om vad som hänt med Molly. Känner du att du har någon vuxen i din närhet som du har förtroende för och kan berätta svåra saker för? Hur ska den vuxne vara för att man ska våga berätta?
Jag lovar att inte berätta
Frågor
- När Tindra och Edvin möts är Tindra arg. Varför reagerar hon med ilska fast hon egentligen är ledsen, vad tror du?
- Det kan kännas svårt att prata om svåra och jobbiga saker. Tindra berättar för Edvin om varför hon mår dåligt. Hur tänker du att du skulle kunna hjälpa en kompis att våga berätta om sina problem? Hur är man en bra lyssnare? Vilka frågor kan man ställa?
- Tindra ber Edvin att inte berätta om hennes familj för någon. Edvin avslöjar ändå Tindras hemlighet. Vad tänker du om det?
- Det finns bra och dåliga hemligheter. När ska man berätta för en vuxen trots att man lovat en kompis att hålla tyst? Kan du ge exempel på hemligheter som är bra och hemligheter som bör berättas?
- Edvin försöker övertala Dushan att stjäla saker de behöver till hämnden. Hur skulle du ha gjort om du varit i Dushans situation? Vad tycker du om Dushans sätt att lösa problemet?
- Om någon försöker övertala dig att göra något du vet är fel, hur gör du då?
Hämnden
Frågor
- Edvin mår dåligt över att ha avslöjat Tindras hemlighet och säger förlåt. Men Tindra har svårt att förlåta honom. Har du känt på liknande sätt? När kan det vara svårt att förlåta någon?
- Vad hände under hämnden? Varför kastar Dushan stenen, vad tror du?
- Dushan ångrar djupt att han kastade stenen. Har du gjort något du ångrar? Hur känns det att göra något man ångrar?
Samvetet
Frågor
- Dushan är arg. Han tycker att Alexandra övertalar honom att göra saker han inte vill. Vilka råd skulle du vilja ge Dushan för att han ska stå upp för det han själv vill? Vilka råd skulle du vilja ge Alexandra för att få henne att förstå att hon ska lyssna bättre på Dushan?
- ”Du kan ju inte vara med dom, fattar du väl? Om du ska vara kompis med dom kommer jag i alla fall inte vara det med dig” - Yassi har starka åsikter om Tindras nya kompisar. Vad tänker du om detta? Hur tror du att Tindra känner?
- Alexandra berättar för sin mamma om vad som har hänt hos Foliemannen. Hur är en person man känner förtroende och kan berätta saker för? Känner du att du har någon vuxen i din närhet som du har förtroende för och kan berätta svåra saker för? Hur tror du att Alexandra känner sig före och efter att hon berättade?
- Att gå till hem till Foliemannen tycker alla känns väldigt läskigt. Hur kan man peppa sig själv och varandra att göra något bra som man egentligen inte vågar?
- Har du gjort något du egentligen inte vågat? Hur kan det kännas efteråt när man har gjort något som man egentligen är rädd för att göra?
Dödar han katter?
Frågor
- Stämmer det att Foliemannen dödar katter? Eller var allt bara ett rykte? Prata om rykten. Hur uppstår rykten?
- Molly skriver till Alexandra att hon hade varit med i en utmaning och att det var därför hon skickade filmen. Hur reagerar Alexandra? Hur skulle du ha reagerat i en likande situation?
- Edvin avslöjar att han aldrig har haft en katt och att det var han som fixat djurkyrkogården. Varför gjorde han som han gjorde, vad tror du?
- Beskriv relationerna mellan de fyra kompisarna. Hur utvecklades relationen? Vad tyckte de om varandra från början och vad tycker de om varandra nu?
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).