
LärarhandledningSvenska förklarad - lätt version
I sju avsnitt förklarar programserien några svenska dialekter och de nationella minoritetsspråken. Avsnitten ger en bakgrund till varför dialekter uppstår och beskriver de nationella minoritetsspråkens historia och särställning. Varje avsnitt innehåller konkreta exempel på ord och uttal och avslutas med en överskådlig sammanfattning.
Svenska förklarad – lätt version är en bearbetad version av originalserien Svenska förklarad.
7 av originalseriens 23 avsnitt har bearbetats och fokus ligger nu på språk och dialekter i Sverige. Manus har skrivits om och förenklats. Speakerrösten talar inte lika snabbt som i originalserien. Programmen är omklippta för att ta upp det viktigaste, så långt som möjligt berätta kronologiskt och ta upp en sak i taget. Bilder och namnskyltar visas längre för att sänka tempot. Ljudnivån på bakgrundsmusik och effektljud är lägre och omplacerad för ökad hörbarhet och för att undvika för många intryck på en och samma gång. I slutet av varje program finns en sammanfattning i både tal och text.
Allmänt om UR:s program för särskolan med tillägget Lätt version
Dessa program är bearbetade versioner av en originalserie. Innehållet är inte nödvändigtvis mycket lätt att förstå, men vi har gjort anpassningar som på olika sätt ska kunna underlätta för barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning att ta del av ännu fler program ur UR:s utbud. Vill du dra ner ytterligare på synintrycken? På UR Play kan du som pedagog alltid själv, utifrån hur din elevgrupp ser ut, välja om du vill visa programmens undertextning eller inte.
Syfte och målgrupp
Serien är kopplad till ämnet svenska i gymnasiesärskolan och kan fungera som såväl introduktion som sammanfattning av olika kursmoment. Syftet är att komplettera undervisningssituationen med bilder, sammanhang och konkreta exempel. Den primära målgruppen är elever som läser ämnet svenska i gymnasiesärskolan. Programmen kan även användas i årskurs 7–9 i grundsärskolan och i komvux som särskild utbildning.
Läroplanskopplingar
Gysär13
Mål
Det är skolans ansvar att varje elev efter genomförd gymnasiesärskoleutbildning utifrån sina förutsättningar
- känner till de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia.
Det är skolans mål att varje elev
- utvecklas så långt möjligt mot att kunna samspela i möten med andra människor utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia.
Svenska
- Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att reflektera över olika former av språklig variation.
Centralt innehåll i kursen svenska 2
- Dialekter och språklig variation och hur detta varierar mellan olika grupper av människor, till exempel beroende på ålder och social bakgrund. De nationella minoritetsspråken i Sverige.
Lgrsär22
Mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundsärskola
- har fått kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia,
- kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia.
Svenska
Centralt innehåll åk 7-9
- De nordiska grannspråken. De nationella minoritetsspråken i Sverige.
Samhällsorienterande ämnen
Centralt innehåll åk 7-9
- Namn och läge på geografiska objekt i Sverige, Europa och världen. Ett urval av hav, sjöar, floder, berg, öknar, regioner, länder och städer.
Om handledningen
Struktur och upplägg
Handledningen beskriver hur du kan förbereda eleverna och skapa förförståelse innan de tittar på programmen. Den innehåller också förslag på uppgifter som dina elever kan arbeta med efter att ha tittat på ett eller flera av programmen.
I en avsnittsspecifik del får du som pedagog en kort beskrivning av vad avsnittet handlar om och begrepp att lyfta i elevgruppen inför tittandet..
Arbeta med programmet
Titta igenom det avsnitt som du planerar att använda i undervisningen. Vilka begrepp behöver du lyfta med eleverna inför tittandet? Vilka geografiska namn är viktiga att eleverna känner till?
Samtala med eleverna om vilka dialekter de känner till. Vilken eller vilka dialekter talar eleverna i klassen? Vilka dialekter hör de i sin vardag, till exempel i hemmet eller på tv?
Förbered gärna eleverna genom att visa på en karta var dialekten i respektive avsnitt talas. Avsnittet som handlar om de nationella minoritetsspråken kan du förbereda genom att samtala om begreppet minoritet och vilket ansvar en demokrati har för olika minoritetsgrupper i samhället
Begrepp
När du använder programmen för första gången i undervisningen, gå gärna igenom begreppen nedan, som återkommer i flera avsnitt. Beskriv begreppen med ord och tecken och låt eleverna beskriva dem för varandra för att befästa betydelsen.
- mål (som det används i begrepp som dalmål, gutamål osv.)
- dialekt
- brytning
- språk
Norrländska förklarad
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före tittandet. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att titta igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- prata på inandning
- täcker 60 procent av Sveriges yta
Nationella minoritetsspråken förklarade
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före tittandet. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att titta igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- minoritet
- EU
- äldreomsorg
- myndigheter
- oralt språk
- jycke
- hebreiska bokstäver
Gutamål och gotländska förklarade
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före tittandet. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att titta igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- forn- (som det används i begrepp som forntiden, forngutniska osv.)
Östsvenska mål förklarade
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före tittandet. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att titta igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- grannland
- kustområde
- officiella språk
Skånska förklarad
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före tittandet. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att titta igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna
- vokal
- barberare
- dubba
Göteborgska förklarad
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före tittandet. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att titta igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- ·västgötar
Älvdalska förklarad
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före tittandet. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att titta igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- språkgren
- bevaras
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).