
LärarhandledningSlappis
Välkommen att följa med Siri på avslappningssagor, där barnens fantasi och föreställningsförmåga tränas. Ni får bland annat följa med på en molnfärd högt över land, en färgstark resa till djungeln och en resa i kroppen med fokus på att spänna och slappna av i musklerna.
Slappis är en serie med avslappningssagor för barn i förskoleåldern. Programserien innehåller 10 avsnitt som är mellan 5-11 minuter långa. Med dessa avslappningssagor får barnen möjlighet att utveckla sin fantasiförmåga och träna på avslappning.
Varje program har samma start och avslutning till fantasiresan, detta för att barnen ska känna igen sig och att det blir en upprepning och trygghet att sagorna inleds och avslutas på samma vis.
Alla sagor innehåller lugn musik och ljudeffekter som är anpassade till respektive saga. Med hjälp av ljudeffekterna och de beskrivande delarna i sagorna får barnen möjlighet att föreställa sig de olika miljöerna som avslappningssagorna utspelar sig i. Vissa av programmen har även delar av kroppsmedvetenhet där barnen får göra små kroppsliga rörelser och även affirmationer som kan stärka barnens självkänsla.
Syfte och målgrupp
Serien är tänkt att ge tillfälle och möjlighet för barn att slappna av på förskolan. Serien kan användas antingen under aktiv vila eller i olika undervisningssituationer. Då avsnitten innehåller en resa i barnens inre kan det leda till ökad koncentration, medvetenhet om andning och ökad kroppsmedvetenhet. Programmen utvecklar barnens fantasi, föreställningsförmåga, reducerar stress och stöttar.
Den primära målgruppen är 4-5 åringar i förskolan och 6-åringar i förskoleklass. UR har en tanke att avsnitten kan indelas i olika nivåer, där några är kortare och har ett enklare språk. Detta för att yngre barn och barn som behöver träna på att lyssna utan bilder och som inte har fullt utvecklat språk, trots ålder, ska ha en chans att få ta del av denna serie. Avsnitten blir längre och har mer avancerat språk allt eftersom. I de avsnittsspecifika delarna framgår nivån på ett avsnitt.
Lpfö 18
Förskolans värdegrund och uppdrag
Utbildningen i förskolan ska planeras och genomföras på ett sådant sätt så att den främjar barnens utveckling, hälsa och välbefinnande. Förskolan ska erbjuda barnen en god miljö och en väl avvägd dagsrytm med både vila och aktiviteter som är anpassade efter deras behov och vistelsetid. Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera. Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen, både utomhus och inomhus och i varierande miljöer.
Mål och Riktlinjer:
2.2 omsorg, utveckling och lärande:
- sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet.
- självständighet och tillit till sin egen förmåga
- förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar
- fantasi och föreställningsförmåga
- motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande
- förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld)
Om handledningen
Struktur och upplägg
Handledningen presenterar hur du kan jobba med avsnitten på förskolan. Du får veta mer om syftet för avslappningssagorna och det följs av hur ni kan arbeta före, under och efter att ni lyssnat på ett avsnitt med barngruppen. Det finns också utvärderingsfrågor för er i arbetslaget. Sist i handledningen hittar du de avsnittsspecifika delarna med arbetsförslag för respektive avsnitt.
I en avsnittsspecifik del får du som pedagog en introduktion till vad avslappningssagan handlar om och begrepp att lyfta i barngruppen inför lyssnandet och avslappningen. Efter att ni lyssnat på avslappningssagan kan ni upprepa begreppen och prata kring vad ni har hört, kanske bidrar barnen med egna frågor då. Det finns också exempel på öppna frågor att använda utifrån de olika begreppen. De avsnittsspecifika delarna avslutas med förslag på hur ni kan arbeta vidare efter att ni har lyssnat på ett avsnitt.
Serien är uppbyggd på det sätt att det sker en progression med avsnittens längd och språk. Det kortaste avsnittet har också det enklaste språket.
Begrepp
När du använder programmen för första gången i undervisningen med en barngrupp gå gärna igenom följande begrepp:
fantasi, resa, lyssna, andas in, andas ut, vila, ny kraft, energi, över, under, på, framför, djupa andetag, avslappning, meditation, självkänsla, kroppsmedvetenhet, återhämtning, naturen, kroppen, andning, fantasiresor, färger, drömmar, lugn, avslappnad, fantasins värld.
Molnfärden
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet! Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Förslag på frågor utifrån begreppslistan:
- Vad är en älv?
- Hur kan ett berg se ut? Och vad är en bergstopp?
- Vad är en äng och hur kan den se ut?
- Vad är ett vingslag? Hur låter ett vingslag?
- älv
- berg
- vingslag
- bergstopp
- blomsteräng
- färdas
- ligger
- mjukt
- susar
- sjunker
- landar
- stiger
- smeker
- utsikten
Frågor
- Hur kändes det att flyga på molnet?
- Vilka djur avger vingslag? Kommer du ihåg hur vingslagen lät?
- Hörde du någon älv? Kommer du ihåg hur älven lät?
Arbeta vidare
Aktiviteter kopplade till avsnittet:
- Skapa moln tillsammans med barngruppen. Låt barnen få fundera på hur de kan skapa ett moln utifrån de skapande material ni har möjlighet att erbjuda.
- Leta fakta om moln. Vilka olika sorters moln finns det? Hur uppstår de och varför?
- Se ett program från UR: https://urplay.se/program/225994-visste-du-darfor-har-molnen-olika-farg
Hur du kan arbeta med programserien
Melodins resa
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet! Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Förslag på frågor utifrån begreppslistan:
- Vad är en hängmatta? Var kan man hänga en hängmatta?
- Var sitter hjärtat i kroppen?
- Vad är trumslag? Och vad är toner?
- Vad kan knarra? Hur låter det när det knarrar?
- Hur låter det när något droppar?
- Vad kan ticka? Hur kan det låta?
- hängmatta
- hjärta
- trumslag
- toner
- bröstkorg
- knarrande
- droppar
- tickar
- magiska krafter
- kärlek
- rytmen
Frågor
- Hur lät dina hjärtslag? Kunde du känna ditt hjärta slå?
- Vad är en hängmatta? Har du legat i en hängmatta någon gång? Hur kändes det?
- Vilka ljud hörde du i berättelsen?
Arbeta vidare
Aktiviteter kopplade till avsnittet:
Visa en bild på hur en människas hjärta ser ut.
- Förklara för barnen att deras hjärta är ungefär lika stort som deras knytnäve när den är knuten.
- Jämför bilder på olika djurs hjärtan med ett människohjärta hos en vuxen.
- Visa en film på hur det ser ut när hjärtat pumpar runt blodet. Förklara för barnen att det är hjärtat som pumpar ut blodet i kroppen.
- Skapa hjärtslag. Använd dig av djembetrummor eller annan mindre trumma.
- Låt barnen dansa till de olika hjärtslagen på trummorna. Hur dansar vi när det är snabba hjärtslag kontra långsamma hjärtslag?
- Se UR:s program: https://urplay.se/program/186338-kropp-och-kanin-hjarta-och-blod
Vännerna i djungeln
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet! Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Förslag på frågor utifrån begreppslistan:
- Vad är glädje? Hur känns glädje?
- Vad betyder tacksamhet? När känner du tacksamhet?
- Hur kan det se ut i en djungel? Vilka djur lever i djungeln?
- Vad är ett vattenhål? Finns det vattenhål i Sverige?
- Hur ser en papegoja ut? Vilka färger kan en papegoja ha? Hur ser en flamingo ut?
- Vad är ett stim? Vilka djur rör sig i stim? Vad är en vattenyta?
- djungel
- djungelfåglar
- vattenhål
- zebra
- vattenyta
- stim
- tacksamhet
- vandrar
- papegoja
- sköldpadda
- flamingofåglar
Frågor
- Hur kändes stigen du gick på?
- Vilka frukter tänkte du på? Hur såg de ut? Vad hade de för färg?
- Hur kändes det när den mjuka vinden blåste på dig?
- Hur kändes de olika djuren när du klappade och kramade dem?
- Hur kändes det att bada i vattenhålet med alla djuren?
- Vad hörde du för ljud i djungeln?
Arbeta vidare
Aktiviteter kopplade till avsnittet:
- Var i världen finns det djungel? Använd en karta eller en jordglob. Vad är skillnaden mellan en skog och en djungel? Finns olika sorters djungel också?
- Vilka typer av djungeldjur finns det? Ta reda på det. Använd faktaböcker om djur eller djungel.
- Se ett program från UR: https://urplay.se/program/225986-visste-du-darfor-ar-flamingor-rosa
Den magiska skogen
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet! Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Förslag på frågor utifrån begreppslistan:
- Hur ser en skog se ut? Vad menas med att det susar? Hur låter det?
- Vilka djur kvittrar när de pratar?
- Hur låter det när det susar?
- Hur rör sig en hare? Hur gör du när du skuttar?
- Hur ser en stig ut? Och vad menas med att en stig är slingrig?
- Vad betyder det att något strålar?
- skog
- susar
- uggla, hare, fjärilar
- kvittrar
- hjärtslag
- björkar, blåbärsris, äng
- mossa
- skuttar
- slingriga stigar
- stråla
- doft, doften
Frågor
- Har du varit i en skog någon gång? Hur såg skogen ut? Hur lät det i din skog? Vad kan du göra i skogen?
- Såg du några fjärilar? Hur såg de ut?
- Hur kändes det att andas djupt?
Arbeta vidare
Aktiviteter kopplade till avsnittet:
- Var finns det skog? Titta på en karta eller en jordglob.
- Skog kan se olika ut. Titta på bilder på skog både i Sverige och i andra delar av världen.
- Vilka djur bor i skogen?
- Skapa en skog tillsammans med barnen. Vad ska finnas i er skog? Hur ska skogen se ut? Låt barnen styra processen.
Äventyr i havet
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet! Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Förslag på frågor utifrån begreppslistan:
- Har du varit på en strand? Hur känns något som är solvarmt?
- Var sitter ditt öra? Var är din hand?
- Vad är ett brus? Hur låter ett brus?
- Vad menas med att fundera?
- Hur ser något ut som är självlysande?
- Vad är en stjärnhimmel?
- solvarm
- snäcka
- brus
- sköldpadda
- dyka, dyker
- simma
- tända, tänds
- stjärnor, stjärnhimmel
- självlysande
- härma
- djup, djupare
- gå, gående
Frågor
- Hur kändes den varma sanden mot din kropp?
- Vad hörde du i din snäcka? Har du lyssnat i en snäcka på riktigt?
- Hur lät havet?
- Om du såg en sköldpadda, hur såg den ut?
Arbeta vidare
Aktiviteter kopplade till avsnittet:
- Var finns det hav? Titta en karta eller en jordglob.
- Låt barnen få lyssna på ljudet från en snäcka.
- Låt barnen få smaka på skillnaden mellan saltvatten och sötvatten för att förstå skillnaden mellan ett hav och en sjö.
- Titta på bilder av olika stjärnhimlar.
- Skapa en undervattensmiljö. Fyll den med sådant som finns i havet.
- Leta efter fakta om självlysande fiskar.
Vila i regnbågens färger
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet! Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Förslag på frågor utifrån begreppslistan:
- Vad är en äng vad är en sjö? hur kan det se ut?
- Hur låter något som surrar?
- Hur känns något som är varmt, hårt, mjukt?
- Hur ser färgerna silver och guld ut? Vet du något som ör silver eller guldfärgat?
- Hur se något ut som glänser? Vad är en diamant? Hur kan en diamant se ut? Hur ser något ut som glittrar?
- äng
- humla, kameleont, ödla, hare,
- surra
- glänsa, glänser
- strandkant
- gnistrar
- färgglad
- hoppar upp
Frågor
- Hur såg din regnbåge ut? Vilka färger hade den? Beskriv regnbågen!
- Om du såg några blommor, vilken färg hade de?
- Om du såg kameleonten, vilken färg hade den?
Arbeta vidare
Aktiviteter kopplade till avsnittet:
- Skapa en gemensam regnbåge med den barngrupp som just lyssnat på avslappningssagan.
- Låt barnen skapa egna regnbågar Gör det förslagsvis med pärlor, lego, plusplus eller annat skapande material.
- Leta efter fakta om regnbåge.
Räkna vid bäcken
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet! Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Förslag på frågor utifrån begreppslistan:
- Vad är en bäck?
- Vad betyder det när något porlar? Hur låter det när det porlar?
- Hur känns det i kroppen när du är lugn?
- Vad är en muskel? Var finns musklerna? ?
- Vad gör du när du skrynklar ihop något?
- Hur gör du för att slappna av? Hur känns det när du slappnar av?
- bäck
- porlande
- fågelkvitter
- skrynkla
- russin
- spänner
- fokus
- tyst i huvudet
- slappna av/ avslappnad
Frågor
- Hörde du bäcken? Hur lät den?
- Hörde du fåglarna? Hur lät de? Kände du igen något fågelläte?
- Hur kändes det att spänna hela kroppen?
- Hur kändes det att slappna av i musklerna?
Arbeta vidare
Aktiviteter kopplade till avsnittet:
- Visa en film eller ett kortare klipp på en bäck. Om ni har ett vattendrag inom ert närområde gå dit med barnen. Lyssna hur det låter, undersök vilka som bor där. Låt barnen testa om de kan få löv att flyta i vattnet.
- Sök på fågelläten på nätet. Lyssna på dem! Koppla gärna ljudet till bilder på fåglarna och välj gärna fåglar som ni också kan se i naturen just nu.
Vinterljuset
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet! Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Förslag på frågor utifrån begreppslistan:
- Vad är ett vinterland? Hur känns snö?
- Hur ser en snöflinga ut? Var kommer snöflingorna från?
- Vad betyder det när något sipprar?
- Vad betyder det när något strålar?
- ljus
- snö
- vinterland
- mjukt. fluffigt
- faller
- snöängel
- sträck, sträcka
- snöflinga
- energi
- sippra
- stråla
Frågor
- Har du gjort en snöängel någon gång? Hur kändes det?
- Hur kändes det i kroppen när ljuset vandrade genom kroppen?
- När det är kallt ute blir andedräkten en slags ånga i luften när du andas ut. Har det hänt dig någon gång? Hur ser ångan ut?
- Hur vad kan du göra med snö?
Arbeta vidare
Aktiviteter kopplade till avsnittet:
- Leta fakta om snöflingor och hur de blir till. Se också UR:s program: https://urplay.se/program/225993-visste-du-varje-snoflinga-ar-unik
- Klipp ut snöflingor i olika material. Prata med barnen om att alla snöflingor ser olika ut.
- Är det vinter och snö ute denna dag? Gå ut och gör snöänglar tillsammans med barnen!
Vi sår ett frö
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet! Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Förslag på frågor utifrån begreppslistan:
- Vad är ett grönsaksland?
- Hur gör du när du rullar med kroppen?
- Vad är massage?
- Vad kan du för olika sorters djur?
- Vad är en grusväg?
- Vad är pollen?
- grönsaksland
- vårdag
- äng
- solens strålar
- fingertoppar
- hjälte
- grusväg
- salladshuvuden
- pollen
- näring
- småkryp
- insekter
- nektar
Frågor
- Vad planterade du för önskan eller dröm inom dig? Vill du berätta?
- Har du planterat något hemma någon gång? Vad?
- Vad behöver frön för att växa?
- Vilken grönska eller frukt tänkte du på?
Arbeta vidare
Aktiviteter kopplade till avsnittet:
- Plantera olika frön. Testa att plantera på olika vis, med olika förutsättningar. Ett exempel på något som växer snabbt är smörgåskrasse.
- Låt barnen få smaka på olika grönsaker, bär och frukter.
- Skapa en kompost för att barnen ska få möjlighet att se maskarna göra sitt jobb.
- Om det finns möjlighet: plantera blommor på gården. Blommor som drar åt sig bin, humlor och fjärilar.
- Pröva att odla gula ärtor i plastfickor på olika fönster (sol, skugga, halvskugga).
- Se UR:s program:
https://urplay.se/program/215379-pa-fest-med-hakan-och-berit-polsk-romani-odla-mat
https://urplay.se/program/188681-pinos-dagbok-pinos-tradgard Pinos dagbok finns på olika språk.
En resa i kroppen
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet! Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Förslag på frågor utifrån begreppslistan:
- Vad betyder fridfullt?
- Hur ser det ut när det glittrar?
- Hur känns något som är skönt?
- Vad betyder doftar?
- Hur gör du när du andas in? Hur känns det? Hur gör du när du andas ut? Hur känns det!
- Hur gör du för att få energi? Hur kan vi få energi?
- fridfullt
- doftar
- frisk
- slappna av
- bekvämt
- större/mindre
- kvittra
- doft
- energi
Frågor
- Hur kändes det att spänna olika kroppsdelar?
- Hur gjorde du för att spänna alla kroppsdelar samtidigt?
- Hur kändes det när du slappnade av i musklerna?
Arbeta vidare
Aktiviteter kopplade till avsnittet:
- Skapa ett projektarbetet om kroppen och kroppens olika delar. Använd faktaböcker, ett program eller en serie som handlar om kroppen
- Låt barnen få känna hur det känns när en muskel spänns och slappnar av. De kan göra det sin egen muskel, eller en kompis eller en vuxen på förskolan. Låt barnen bestämma själva.
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).