
LärarhandledningKlimatkompis – lätt version
I Klimatkompis – lätt version utmanas din klass att lösa spännande uppdrag och samtidigt lära mer om hållbar utveckling och de globala målen på ett enkelt och roligt sätt. Återvinn, samla in och förändra användning av plast i vardagen!
Detta är en tidlös, enklare bearbetning för grundsärskolan, där ni kan jobba med uppdragen i er egen takt. Serien har ett bland annat ett lugnare tempo, färre rörliga animationsdelar och lägre ljudnivå på musik och effektljud.
Alla klasser som löser ett uppdrag är välkomna att rita, fota, skriva om det under hashtaggen #klimatkompis
Syfte och målgrupp
Klimatkompis – lätt version riktar sig i första hand till årskurs 3 i grundsärskolan, men kan också användas i årskurs 4–6.
Centrala begrepp i serien: biologi, miljö, avfall, återvinning, hållbar utveckling, teknik, materiallära, renhållning, avfallshantering
Läroplanskopplingar
Aktiviteterna är kopplade till Lgsär22 och det centrala innehållet i flera kursplaner. Du hittar kopplingarna i varje uppdrag nedan. Aktiviteterna kopplar också till de globala målen för hållbar utveckling – Agenda 2030.
Om handledningen
Lärarhandledningen presenterar lektionsupplägg som engagerar och aktiverar eleverna. I de tre uppdragen tränas eleverna i att ta ställning och göra egna val, samtidigt som de uppmanas att göra sina röster hörda. Välj uppdrag utifrån din elevgrupps förutsättningar.
Serien och lektionsuppläggen bygger på ett kooperativt lärande; kommunikation och varierade arbetsformer i såväl par, mindre grupper som helklass.
Struktur och upplägg
Tips på hur du kan lägga upp arbetet
Arbeta först med kunskapsprogrammet Den stora plastutmaningen (9 minuter).
Innan ni tittar
Mingla i klassrummet! Vilka plastprodukter ser eleverna? Välj ut några av sakerna. Låt eleverna presentera dem.
Samtalsfrågor för att skapa förförståelse. Gör dessa gärna muntligt tillsammans:
- Vilka saker av plast känner du redan till? När använder du plastprodukter?
- Vad är bra med plast? Vad är problematiskt med plast?
- Vad brukar du göra med dina plastförpackningar, till exempel en pet-flaska när du har druckit ur den?
- Vad menas med att återvinna något? Hur gör man det?
Efter att ni tittat
Brainstorma tillsammans: Vad visste ni redan? Vad har ni lärt er? Vad fick ni inte veta?
Samtalsfrågor för att repetera och förstå tillsammans. Gör dessa gärna muntligt i helgrupp.
- Vilka olika sorters plast finns det? Vad är mikroplast? Varför är mikroplast farligt? Är all plast farlig?
- Vad kan vi göra för att förhindra att plast slängs i naturen?
- Cirkulär ekonomi nämns i filmen. Hur förklaras begreppet?
- Vi behöver inte använda plast i så stor utsträckning som vi gör idag. Vad kan vi använda istället för plast? Vad kan vi göra för att minska vår användning av plast? Vad är ”onödig plast”?
Sedan kan ni välja uppdrag. Det finns tre fristående uppdrag som både fungerar var för sig och att arbeta med ihop.
- Uppdrag spanaren. Här inspekterar eleverna närmiljön.
- Uppdrag spåraren. Här hjälper eleverna plasten att hitta hem till återvinningen.
- Uppdrag förändraren. Här gör eleverna sina röster hörda.
Vill ni jobba mer med hållbar utveckling och plast? Då finns det fler UR-program inom ämnesområdet. Dessa produktioner är dock inte bearbetade för grundsärskolan, men titta gärna på dem för att få en uppfattning om hela eller delar av programmen kan passa din elevgrupp.
Vad händer med återvinningen? Plast
Uppdrag spanaren
Begreppslista
- undersöka
- material
- plast
- "plastbyten”
- "onödig plast"
- återvinna
- återanvända
Frågor
- Om du var en spanare, vad skulle du spana efter?
- Hur skulle du lägga upp din spaning? Var skulle du leta? Var tror du att du skulle kunna spana in mest plast?
- Varför är det viktigt att vara en spanare och upptäcka hur mycket plast vi använder i vår vardag?
Arbeta vidare
Undersök plast
Aktiviteten innebär att lägga märke till plastprodukter som används och förbrukas i vardagen.
Vilka plastprodukter går att använda flera gånger? Spana både inomhus och utomhus – i klassrummet, i matsalen, på skolgården, på promenadvägen hem och även i hemmet.
- Vilka typer av plastprodukter upptäcker ni?
- I filmen sa de att många av våra plastprodukter inte hittar till återvinningen. Vad menas med det? Var hamnar de i stället? Vad behöver göras för att plasten ska hamna rätt?
- Ta en promenad i närområdet. Finns det tillräckligt med papperskorgar och soptunnor, så att det blir lätt att göra rätt?
- Fundera över de plastprodukter ni spanat in. Vilka av dem skulle kunna återanvändas för att minska vår plastanvändning? På vilka sätt skulle de kunna användas flera gånger?
Rita och skriv i tabellen i det här kopieringsunderlaget.
Utvärdera uppdraget
- Hur löste ni uppdraget?
- Vilket blev resultatet?
- Vilken plastprodukt såg ni mest av när ni spanade?
- Ibland får man sig en tankeställare. Med det menas att man stannar upp och grubblar på något lite extra. Har ni fått en tankeställare vad gäller plastprodukter? Kommer ni själva att vilja förändra något, som användare av plastprodukter?
Uppdrag spåraren
Begreppslista
- återvinna
- återanvända
- återvinningsstation
- återvinningscentral
- sopsortering
- sorteringsskylt
- petflaska
- hushållssopor
- koldioxidutsläpp
Frågor
- Vilken sorts skräp såg du i filmen om Spåraren?
- Vad kan plast som hamnar i naturen orsaka?
- Plast som hamnar i hushållssopor bränns upp. Vad är problematiskt med det?
- Att samla in och återvinna plast är viktigt för att tillverka nya plastprodukter av den gamla plasten, säger de i filmen. Men hur gör man egentligen när man tillverkar nya produkter av de gamla?
Arbeta vidare
Plastpromenad
Prata om var plastsskräp som hamnat fel kan hamna. Gå därefter en plastpromenad tillsammans. Var hamnar plasten i ert närområde?
Anpassa uppgiften till din elevgrupp och spåra i naturen, i vattendrag, hemma och i skolan. Syftet är att samla in plast för att hjälpa den att komma till en återvinningsstation.
Om det är möjligt kan ni även gå till en återvinningsstation tillsammans.
- Vilka olika typer av plastprodukter hittar ni? (Till exempel mjuk plast som i påsar, hård plast som i leksaker eller plastdelar som fallit av bilar eller andra fordon.)
- Vilket var det konstigaste föremålet som ni hittade?
- Rita och skriv i tabellen i det här kopieringsunderlaget. Klimatkompis, kopieringsunderlag Uppdrag spåraren.pdf
Utvärdera uppdraget
- Hur löste ni uppdraget?
- Vilket blev resultatet?
- Varför slänger en del personer plast på gatan eller i naturen, tror ni?
- Fundera över hur ni kan påverka människor i närområdet att slänga plast på rätt ställe.
- Ofta kan plast ersättas med andra material som är bättre för miljön. Vilka material skulle det kunna handla om? Vad skulle kunna ersätta till exempel: hundbajspåsar av plast, godispåsar av plast, plastmuggar/ plastbestick och sugrör. Vilka fler plastsaker kan ersättas med andra material?
Uppdrag förändraren
Begreppslista
- återvinna
- återanvända
- förändring
- utmaning
- positiv
- påverka
- ifrågasätta gamla mönster
- beteende
Frågor
- Vad skulle du vilja förändra? Vad kan du göra för att minska din plastanvändning i vardagen?
- Hur kan du påverka andra att återvinna och återanvända den plast de använder?
- I uppdraget uppmanas ni att göra era röster hörda. Skriv förslag för minskad plastanvändning och skicka tipsen till några butiker i området. Föreslå hur de kan ersätta, återvinna och återanvända den plast som finns i butiken. Vilka fler ställen kan ni skicka förslag till?
Arbeta vidare
Undersök
Att påverka producenter till att tillverka produkter i ett annat material än plast kan vara stort och knepigt. Det är enklare att förändra sitt eget beteende som användare av plastprodukter. Syftet med uppdraget är att få eleverna att tänka kritiskt och reflektera kring olika val de ställs inför. Det kan vara allt från förändringar ni själva kan genomföra i klassrummet till större sådana som eleverna skulle vilja göra ett försök att driva igenom på skolan eller i kommunen.
- Vad kan du göra för att minska din plastanvändning i vardagen?
- Hur kan du påverka andra att återvinna och återanvända den plast de använder?
- Vad behöver hela samhället och politikerna göra för att minska användningen av plast?
Rita och skriv i arbetsbladet Förändraren: Klimatkompis, kopieringsunderlag Uppdrag förändraren.pdf
Utvärdera uppdraget
- Hur löste ni uppdraget? Hur kändes det att vara med och påverka?
- Ge exempel på en lyckad plastförändring. Hur genomförde ni den? Vilka skillnader kan förändringen ge, tror ni? Tänk både på kort tid och på lång tid.
- Man kan ibland säga: ”Tillsammans kan vi göra skillnad!”. Vad menas med det och varför är det lättare att genomföra viktiga förändringar om man är många? Hur gjorde du för att påverka andra?
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).