
LärarhandledningTripp och Trapp trollar med ord
Tillsammans med de små ekollonen Tripp och Trapp kan du undervisa i språklig medvetenhet på ett lustfyllt sätt.
Tripp och Trapp trollar och sätter ihop olika ord och bildar ett nytt sammansatt ord.
I denna serie får barnen på ett roligt och lättsamt sätt en introduktion till att arbeta med sammansatta ord. Serien innehåller även sånger kring avsnittens olika begrepp som ytterligare ett sätt att befästa nyvunnen kunskap.
Kombinera gärna denna serie med Ordsagor med Tripp och Trapp.
Se gärna också

Syfte och målgrupp
Serien riktar sig till förskolan. Serien kan användas som komplement till språkundervisningen för att bidra till utökat ordförråd och ordförståelse. Genom rörlig bild och ljud kan man väcka barnens intresse till utforskande lek och egna konkreta upplevelser.
Läroplanskopplingar
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
– förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
– ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
– intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap.
(Lpfö -18)
Om handledningen
Att titta och lyssna tillsammans ger en gemensam upplevelse och förförståelse som kan vara start på ett temaarbete. Handledningen kan underlätta undervisningsplaneringen. Utgå alltid från den aktuella barngruppens behov.
Struktur och upplägg
Handledningen ger stöd åt hur man kan arbeta och undervisa språkutvecklande med audio. Arbetet med serien kan hjälpa barn att upptäcka språkets formsida och att orden består av mindre enheter.
Handledningen innehåller:
- Avsnittsbeskrivning
- Begrepp
- Vidare aktivitet kopplat till avsnitten
Till varje avsnitt finns också en sång. Sångtexterna finns som arbetsblad via programsidan!
Arbeta med programmet
Titta gärna igenom avsnitten på förhand och gå igenom begreppslistan för att anpassa till aktuell barngrupp.
Samtala sedan tillsammans med barnen om handling och begrepp. Det bra att ge tid för att låta barnen fundera kring de olika begreppen och även förmedla sina förkunskaper och hur orden kan sättas i olika sammanhang.
Begrepp
Ta reda på vilken förförståelse som finns kring de ord som listats i begreppslistan inför varje avsnitt. Detta för att underlätta och skapa en gemensam förförståelse om vad som kommer att hända.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
- tand
- borste
- tandborste
- borsta
- borttappad
- hittad
Frågor
Att fundera på tillsammans.
- Varför är det viktigt att borsta tänderna?
- Vad behöver vi tänderna till?
Arbeta vidare
Fortsätt att leka med språk, ord och ljud för att utveckla språklig medvetenhet, utöka ordförrådet och träna uttal.
- Låt barnen beskriva tand, borste och tandborste med andra ord.
- Träna munmotorik genom att ljuda orden, såsom stenarna gör. Hur formar man läpparna för begynnelseljudet B?
- Undersök orden. Vad som händer när man kastar om orden tand och borste?
- Vilket nytt sammansatt ord blir det och betyder det någonting?
- Rimma på dagens ord!
- Vad heter tandborste på de olika språk som finns på er förskola? Undersök och gör ett ordmoln till bilder av en tandborste.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
- brand
- brandbil
- en slang
- flera slangar
- sprutar vatten
Frågor
Att fundera kring.
- Vad ska vi göra om det börjar brinna?
- När ska man ringa 112?
Arbeta vidare
Fortsätt att leka med språk, ord och ljud för att utveckla språklig medvetenhet utöka ordförrådet och träna uttal.
- Låt barnen beskriva brand, bil och brandbil med andra ord.
- Träna munmotorik genom att ljuda orden, såsom stenarna gör. Hur formar man läpparna för begynnelseljudet B?
- Undersök orden. Vad händer när man kastar om orden brand och bil?
- Vilket nytt sammansatt ord blir det och betyder det någonting?
- Rimma på dagens ord!
- Vad heter brandbil på de olika språk som finns på er förskola? Undersök och gör ett ordmoln till bilder av en brandbil.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
- glas
- ett öga
- flera ögon
- glasögon
- att se
Frågor
Att fundera på tillsammans.
- Hur lätt är det att hitta när det är mörkt?
- Kan vi se under vatten?
- Vilka andra sinnen än syn har vi?
Arbeta vidare
Fortsätt att leka med språk, ord och ljud för att utveckla språklig medvetenhet utöka ordförrådet och träna uttal.
- Låt barnen beskriva glas, ögon och glasögon med andra ord.
- Träna munmotorik genom att ljuda orden, såsom stenarna gör. Var i munnen ska tungan vara när man ljudar begynnelseljudet G?
- Undersök orden. Vad som händer när man kastar om orden glas och ögon?
- Vilket nytt sammansatt ord blir det och betyder det någonting?
- Rimma på dagens ord!
- Vad heter glasögon på de olika språk som finns på er förskola? Undersök och gör ett ordmoln till bilder av ett par glasögon.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
- regn
- båge
- regnbåge
- kohage
Frågor
Frågor att fundera på tillsammans.
- Vilka färger finns i regnbågen?
- När ser vi regnbågen på himlen?
Arbeta vidare
Fortsätt att leka med språk, ord och ljud för att utveckla språkligmedvetenhetutöka ordförrådet och träna uttal.
- Låt barnen beskriva regn och regnbåge med andra ord.
- Träna munmotorik genom att ljuda orden, såsom stenarna gör. Hur känns tungan när man ljudar begynnelsebokstaven R?
- Undersök orden. Vad som händer när man kastar om orden båge och regn?
- Vilket nytt sammansatt ord blir det och betyder det någonting?
- Rimma på dagens ord!
- Vad heter brandbil på de olika språk som finns på er förskola? Undersök och gör ett ordmoln till bilder av en regnbåge.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
- ost
- macka
- ostmacka
- magen
Frågor
Att fundera kring.
- Finns det andra ord för macka?
- Var kommer ost ifrån?
Arbeta vidare
Fortsätt att leka med språk, ord och ljud för att utveckla språklig medvetenhet utöka ordförrådet och träna uttal.
- Låt barnen beskriva ost, macka och ostmacka med andra ord.
- Träna munmotorik genom att ljuda orden, såsom stenarna gör. Hur formar man läpparna för begynnelseljudet O?
- Undersök orden. Vad som händer när man kastar om orden ost och macka?
- Vilket nytt sammansatt ord blir det och betyder det någonting?
- Rimma på dagens ord!
- Vad heter ostmacka på de olika språk som finns på er förskola? Undersök och gör ett ordmoln till bilder av en ostmacka.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
- sand
- låda
- sandlåda
- långt borta
- gården
Frågor
Att fundera på tillsammans:
- Var kommer sanden i sandlådan ifrån?
- Kan ni komma på något annat ställe där det finns sand?
- Vem bor i sanden på stranden?
Arbeta vidare
Fortsätt att leka med språk, ord och ljud för att utveckla språklig medvetenhet utöka ordförrådet och träna uttal.
- Låt barnen beskriva sand, låda och sandlåda med andra ord.
- Träna munmotorik genom att ljuda orden, såsom stenarna gör. Hur formar man läpparna för begynnelseljudet S?
- Undersök orden. Vad som händer när man kastar om orden sand och låda?
- Vilket nytt sammansatt ord blir det och betyder det någonting?
- Rimma på dagens ord!
- Vad heter sandlåda på de olika språk som finns på er förskola? Undersök och gör ett ordmoln till bilder av en sandlåda.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
- katt
- unge
- kattunge
- vild
- lugn
- dag
- natt
Frågor
Att fundera vidare på.
- Är katten släkt med tigrar och lejon?
- Man säger att katten har nio liv. Stämmer det?
Arbeta vidare
Fortsätt att leka med språk, ord och ljud för att utveckla språklig medvetenhet, utöka ordförrådet och träna uttal.
- Låt barnen beskriva katt, unge och kattunge med andra ord.
- Träna munmotorik genom att ljuda orden, såsom stenarna gör. Var i munnen ligger tungan när man ljudar begynnelsebokstaven K?
- Vad är annorlunda från när man ljudar G och K?
- Undersök orden. Vad som händer när man kastar om orden brand och bil?
- Vilket nytt sammansatt ord blir det och betyder det någonting?
- Rimma på dagens ord!
- Vad heter brandbil på de olika språk som finns på er förskola? Undersök och gör ett ordmoln till bilder av en kattunge.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
- fot
- fötter
- boll
- fotboll
- rullar
- mål
Frågor
Att fundera på tillsammans:
- Vilka olika typer av bollar finns det? Hur många olika typer av bollar kan vi komma på?
- Varför ska fotbollen in i målet?
Arbeta vidare
Fortsätt att leka med språk, ord och ljud för att utveckla språklig medvetenhet, utöka ordförrådet och träna uttal.
- Låt barnen beskriva fot, boll och fotboll med andra ord.
- Träna munmotorik genom att ljuda orden, såsom stenarna gör. Hur formar man läpparna för begynnelseljudet F?
- Undersök orden. Vad som händer när man kastar om orden fot och boll?
- Vilket nytt sammansatt ord blir det och betyder det någonting?
- Rimma på dagens ord!
- Vad heter fotboll på de olika språk som finns på er förskola? Undersök och gör ett ordmoln till bilder av en fotboll.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
- nyckel
- hål
- nyckelhål
- härligt
Frågor
Att fundera på tillsammans.
- Vad ska vi ha nyckelhål till?
- Finns det andra sätt att låsa in någonting?
Arbeta vidare
Fortsätt att leka med språk, ord och ljud för att utveckla språkligmedvetenhetutöka ordförrådet och träna uttal.
- Låt barnen beskriva nyckel, hål och nyckelhål med andra ord.
- Träna munmotorik genom att ljuda orden, såsom stenarna gör. Hur låter begynnelseljudet H?
- Undersök orden. Vad som händer när man kastar om orden brand och bil?
- Vilket nytt sammansatt ord blir det och betyder det någonting?
- Rimma på dagens ord!
- Vad heter brandbil på de olika språk som finns på er förskola? Undersök och gör ett ordmoln till bilder av ett nyckelhål och en nyckel.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
- solhatt
- sol
- hatt
- humlor
- fnatt
Frågor
Att fundera på tillsammans
- Varför kan det kännas skönt att ha en solhatt på sig?
- Tror du humlor tänker och känner som människor?
- Hur känns det i kroppen när man får fnatt ?
- Kan humlor få fnatt?
Arbeta vidare
Fortsätt att leka med språk, ord och ljud för att utveckla språkligmedvetenhetutöka ordförrådet och träna uttal.
- Låt barnen beskriva sol, hatt och solhatt med andra ord.
- Träna munmotorik genom att ljuda orden, såsom stenarna gör. Hur formar man läpparna för bokstavsljudet O?
- Undersök orden. Vad som händer när man kastar om orden brand och bil?
- Vilket nytt sammansatt ord blir det och betyder det någonting?
- Rimma på dagens ord!
- Vad heter solhatt på de olika språk som finns på er förskola? Undersök och gör ett ordmoln till bilder av en solhatt.
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).