
LärarhandledningOrdsagor med Tripp och Trapp
Följ med Tripp och Trapp in i lyssnandets värld. Barnen får möjlighet att träna förmågan att lyssna och skapa inre bilder, och samtidigt fylla på sitt ordförråd.
I varje avsnitt sätter Tripp och Trapp samman två ord som bildar ett nytt sammansatt ord. Ordet blir till grund för en saga och en sång.
Kombinera gärna denna serie med serien Tripp och Trapp trollar med ord.
Se gärna också

Syfte och målgrupp
Serien riktar sig till förskolan. Serien kan användas som komplement till språkundervisningen för att bidra till utökat ordförråd och ordförståelse. Genom ljud kan man väcka barnens intresse till utforskande lek och egna konkreta upplevelser
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
– förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
– ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
– intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap.
(Lpfö -18)
Om handledningen
Struktur och upplägg
Handledningen ger stöd åt hur man kan arbeta och undervisa språkutvecklande med ljud. Arbetet med serien kan hjälpa barn att upptäcka språkets formsida och att orden består av mindre enheter.
Handledningen innehåller:
- Avsnittsbeskrivning
- Begrepp
- Vidare aktivitet kopplat till avsnitten
- sångtexter
Arbeta med programmet
Att lyssna tillsammans ger en gemensam upplevelse. Innan du använder ett avsnitt kan det vara bra att hjälpa barnen med strategier för att aktivt lyssna, exempelvis tips på hur man sitter eller ligger bekvämt medan man lyssnar. De kan även få ett lyssningsuppdrag. Utgå från dina barns behov och anpassa efter dem.
Ta reda på vilka förförståelser som finns kring de ord som listats i begreppslistan inför lyssningen av avsnitten. Detta för att underlätta lyssnandet och skapa en gemensam förförståelse om vad som kommer att hända.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Vilka ord är redan bekanta?
Vilka ord var nya för dagen?
- försent
- landat på marken
- bävern
- hydda
- gnager
- snubblar
- vassen
- tack vare
Frågor
Fundera på tillsammans:
- Hur många tänder har vi?
- Varför behöver vi tänder?
- Var kommer tandborsten ifrån? Växer de på träd?
- Vad kan hända Tripp och trapp om de struntar i att borsta sina tänder?
- Har verkligen riktiga ekollon tänder ?
Arbeta vidare
Det finns en buskväxt som kallas för tandborstträdet i Afrika och i Asien. Den gör det för att den är lätt att forma så att det bildas en borste av ena änden. Sedan användes den till att göra rent tänderna med. Växten heter Salvadora persica.
- Låt barnen återberätta vad de hört och kommer ihåg.
- Använd de bifogade sångtexterna på olika pedagogiska sätt.
- Rita /måla / skapa bilder och samtala kring begreppen.
- Översätt avsnittens sammansatta ord till de olika språk som talas på förskolan.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Vilka ord är redan bekanta?
Vilka ord var nya för dagen?
- brand
- brinna
- brandbil
- första, andra tredje
- landade på gräset
- dimma, dimmigt
- hängmatta
- röksvamp
- gå på grund
- fågelholken
- vattenslang
- sotiga huvud
Frågor
Frågor att fundera på tillsammans
- vem bor i det stora trädet?
- vart ska vi göra om det brinner?
- Råtta säger att - det blev svettigt! Vad menas med det?
- Vem bor i det stora trädet?
- Vad ska vi göra om det brinner?
- Råtta säger att "det blev svettigt"! Vad menas med det?
Arbeta vidare
- Låt barnen återberätta vad de hört och kommer ihåg.
- Använd de bifogade sångtexterna på olika pedagogiska sätt.
- Rita /måla / skapa bilder och samtala kring begreppen.
- Översätt avsnittens sammansatta ord till de olika språk som talas på förskolan.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Vilka ord är redan bekanta?
Vilka ord var nya för dagen?
- grässtrå
- sandkorn
- antenner på huvudet
- monster
- står som förstenade
- röra sig ur fläcken
- krocka
- osynlig
- genomskinlig
- glasvägg
- rejäl krock
- skyndar sig vidare
Frågor
Frågor att fundera på tillsammans
- Var det ett stort svart monster Tripp och trapp möte?
- varför tror du att myran såg stor ut när tripp och trapp såg den igenom glasögonen?
- Vad kan glasögon hjälpa till med?
- Var det ett stort svart monster Tripp och Trapp möte?
- Varför tror du att myran såg stor ut när Tripp och Trapp såg den igenom glasögonen?
- Vad kan glasögon hjälpa till med?
Arbeta vidare
- Låt barnen återberätta vad de hört och kommer ihåg.
- Använd de bifogade sångtexterna på olika pedagogiska sätt.
- Rita /måla / skapa bilder och samtala kring begreppen.
- Översätt avsnittens sammansatta ord till de olika språk som talas på förskolan.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Vilka ord är redan bekanta?
Vilka ord var nya för dagen?
- Solen tittar fram
- syns
- på andra sidan
- oror
- vada i glitter
- kittlar
- faller, att falla
- fallskärm
- singlar ner
- svänga
Frågor
Frågor att fundera på tillsammans:
- När kan man se regnbågen? Vad är det som gör att vi kan se en regnbåge?
- Kan man verkligen gå på regnbågen?
- Vilka färger kan man se i regnbågen?
- Fundera och prata om skillnaden mellan fantasi och verklighet. Riktiga ekollon faller från höga höjder ner på marken utan att skada sig. Detta går ju inte för oss människor!
Arbeta vidare
- Låt barnen återberätta vad de hört och kommer ihåg.
- Använd de bifogade sångtexterna på olika pedagogiska sätt.
- Rita /måla / skapa bilder och samtala kring begreppen.
- Översätt avsnittens sammansatta ord till de olika språk som talas på förskolan.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Vilka ord är redan bekanta?
Vilka ord var nya för dagen?
- ostmacka
- svalt, svälja
- gummianka
- på tvären
- magen kurrar
- frukost
- mätt
Frågor
Frågor att fundera på tillsammans:
- Vilka andra ord finns det för att beskriva en bit bröd med smör och ost på?
- Vad gillar du att ha på din macka?
- Finns det ett magspråk tror du?
- Hur känns det när magen kurrar?
Arbeta vidare
- Låt barnen återberätta vad de hört och kommer ihåg.
- Använd de bifogade sångtexterna på olika pedagogiska sätt.
- Rita /måla / skapa bilder och samtala kring begreppen.
- Översätt avsnittens sammansatta ord till de olika språk som talas på förskolan.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Vilka ord är redan bekanta?
Vilka ord var nya för dagen?
- hink
- spade
- sandlåda
- hamnat
- öknen
- alldeles ljust
- ekollon
- strand
Frågor
Frågor att fundera på tillsammans:
- Från vilket träd kommer ekollonen?
- Vad betyder "så långt ögat når"?
- Vad är sand?
Arbeta vidare
- Låt barnen återberätta vad de hört och kommer ihåg.
- Använd de bifogade sångtexterna på olika pedagogiska sätt.
- Rita /måla / skapa bilder och samtala kring begreppen.
- Översätt avsnittens sammansatta ord till de olika språk som talas på förskolan.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Vilka ord är redan bekanta?
Vilka ord var nya för dagen?
- katt, kattunge
- helt grönt
- mitt i sommaren
- badminton, badmintonracket
- lurvigt
- brottningsmatch
- fjäderboll
- gren
- far med en farlig fart
- tänka sig för
- rädda
- lasso
- ett enda trassel
- fäller ut sin stege
- spinner
- famnen
- far omkring
- virvelvind
Frågor
Frågor att fundera på tillsammans:
- Finns det olika typer av racketar? Vilka kommer du på?
- Hur känns det när man är orolig?
- Vad tror du fjäderbollen tog vägen?
- Vad medans med att kattungen far omkring som en virvelvind?
Arbeta vidare
- Låt barnen återberätta vad de hört och kommer ihåg.
- Använd de bifogade sångtexterna på olika pedagogiska sätt.
- Rita /måla / skapa bilder och samtala kring begreppen.
- Översätt avsnittens sammansatta ord till de olika språk som talas på förskolan.
Begreppslista
Utgå alltid från den aktuella barngruppen. Undersök begreppen innan lyssnandet och repetera efter lyssnandet.
Vilka ord är redan bekanta?
Vilka ord var nya för dagen?
- sprungit
- maraton
- steg
- trilla
- pingisboll
- tvärstopp
- vinglar
Frågor
Frågor att fundera på tillsammans
- Vad menad med att skaka på sig som en hund?
- Varför kan inte Tripp och Trapp göra mål med den stora bollen?
- Hur tror du det känns när man ser helt slut ut?
Arbeta vidare
- Låt barnen återberätta vad de hört och kommer ihåg.
- Använd de bifogade sångtexterna på olika pedagogiska sätt. gå alltid igenom begreppen tillsammans
- Rita /måla / skapa bilder och samtala kring begreppen.
- Översätt avsnittens sammansatta ord till de olika språk som talas på förskolan.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Vilka ord är redan bekanta?
Vilka ord var nya för dagen?
- nyckelhål
- skramlar
- rasslar
- blåsig höstdag
- blänker
- skata
- hör till
- grävling
- sticker upp huvudet
- spricka i berget
- den här gången
- dörren blåste igen och nyckeln satt på utsidan
- slemmig ål
Frågor
Frågor att fundera på tillsammans:
- Vad är en nyckel bra för?
- Vem tror ni tappade nyckeln?
- Kan skator ta nycklar?
- Måste man har ha nycklar till alla hål? Fundera på andra hål som du känner till.
- Varför kunde inte Ben Rangel ta sig ut när dörren blåst igen?
Arbeta vidare
Faktum är att skatan plockar saker, för att undersöka dem, och – om så är möjligt – bära iväg dem. Särskilt intressanta objekt gömmer den under lite löv eller gräs. Man antar att handlingssättet att samla och hamstra föda erhålls eller tränas genom detta beteende. Ett visst intresse för blänkande föremål delar skatan med många fågelarter men ryktet om att den stjäl allt blänkande som den kan komma åt är osant. Ryktet härstammar förmodligen från att man ibland kan iaktta den när den gömmer matförråd, det faktum att skator är boplundrare eller att man helt enkelt blandat ihop skatan med korpen.
- Låt barnen återberätta vad de hört och kommer ihåg.
- Använd de bifogade sångtexterna på olika pedagogiska sätt.
- Rita /måla / skapa bilder och samtala kring begreppen.
- Översätt avsnittens sammansatta ord till de olika språk som talas på förskolan.
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före användning av programmen.
Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt barnen gestalta orden med kroppen. Eftersom barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för barnen.
Vilka ord är redan bekanta?
Vilka ord var nya för dagen?
- solhatt
- skateboard
- ramp
- knäskydd
- storögt
- mönster
- pustar ut
- skymmer solen
- fart
- utslängd
Frågor
Fundera på tillsammans:
- Var åkte Tripp och Trapp skateboard? Vad var det för en ramp?
- Vilket material kan en ramp och en solhatt ha?
- När kan det det kittla skönt i magen?
- Varför är det bra att ha en solhatt?
Arbeta vidare
- Låt barnen återberätta vad de hört och kommer ihåg.
- Använd de bifogade sångtexterna på olika pedagogiska sätt.
- Rita /måla / skapa bilder och samtala kring begreppen.
- Översätt avsnittens sammansatta ord till de olika språk som talas på förskolan.
Referenser / källor
Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skata
https://sv.wikipedia.org/wiki/Salvadora_persica
https://www.tekniskamuseet.se/lar-dig-mer/100-innovationer/tandborsten/
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).