
LärarhandledningLyssna på Ordisarna
Ett radioäventyr med knasiga vuxna, kloka barn och kluriga ord! Ordisarna är en programserie på fem avsnitt som på ett lekfullt sätt övar barnens fonologiska och språkliga medvetenhet inom det svenska språket. I denna radioserie på fem avsnitt kommer du att få följa med Barbro, Bosse och Ordisarna.
Ordisarna hjälper Barbro att upptäcka vad som blir tokigt när hon pratar.
Barbro berättar om en dag hon upplevt och vad som blev tokigt. Ordisarna hjälper Barbro att komma på vad som blir tokigt när hon pratar och varför ingen förstår henne.
Alla program i serien har samma start och avslut för att det ska bli tydligt för barnen, avsnitten är cirka 11 minuter långa.
Syfte och målgrupp
På ett lustfyllt och lekfullt sätt belyser avsnitten olika begrepp som ligger till grund för en god språklig utveckling.
De primära målgrupperna är 4–5 åringar i förskolan och 6-åringar i förskoleklass.
Läroplanskopplingar
Kommunikation och skapande
Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera.
Förskolan ska ge varje barn rätt förutsättningar att utveckla:
- fantasi och föreställningsförmåga,
- förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
- ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
- intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,
- förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar
Om handledningen
Struktur och upplägg
Handledningen ger tips om hur arbetet i barngruppen kan bedrivas i kombination med programserien. Det finns förslag på hur ni kan arbeta före, under och efter att ni har lyssnat på avsnittet. Kopplat till varje avsnitt finns begreppslistor, samtalsfrågor samt förslag på vidare arbete.
Det finns dessutom utvärderingsfrågor för er i arbetslaget.
Arbeta med programmet
Före programmet:
- Det är relevant att ni i arbetslaget går igenom följande begrepp: Sammansatta ord, rimord, begynnelsebokstav, kategoriord, motsatsord, nyheterna, sport , väder, snurrigt, nattmössa, koja, fattar galoppen.
- Berätta för barnen att ni ska titta på ett avsnitt med Ordisarna och vilka de är. Berätta även vem Barbro är.
- Fundera på om ni behöver titta på programmet flera gånger för att kunna gå vidare med aktiviteter kopplat till programmet.
- Ska ni pausa programmet och fråga barnen vad de tror att Barbro gör för tokigt i sin nyhetsuppläsning?
- Vad behöver barnen i just din barngrupp ha för förförståelse för att kunna ta till sig programmet?
Under programmet:
- Var uppmärksam på om något barn kan behöva stöttning att sitta still och titta på programmet. Sätt dig då nära barnet/barnen.
- Undvik störande ljud.
Efter programmet:
- Prata med barnen om avsnittet som ni precis sett. Låt alla barn som vill komma till tals. Ibland kan det fungera att stanna kvar där ni titta på programmet och ibland kan ni behöva gå ut ur rummet prata vid exempelvis ett bord med en mindre grupp barn.
- Genomför någon av aktiviteterna kopplade till avsnittet ni precis kollat på.
Utvärderingsfrågor till pedagogerna:
- Vad fungerade bra? Vad kan ni använda vid nästa tillfälle?
- Vad fungerade mindre bra? Varför fungerade det mindre bra? Vad behöver ni förändra.
- Vilka förmågor har barnen fått träna på att utveckla?
Begrepp
Det finns ord och begrepp kopplade till varje avsnitt. Lyft dem gärna före lyssnandet.Det är bra om du tittar igenom begreppslistan i förväg så att du kan välja vilka ord som kan vara aktuella för just din barngrupp.
Se till att barnen förstår betydelsen av begrepp och ord som lyfts. För elever med annat modersmål än svenska är det språkutvecklande att låta eleverna använda alla sina språk för att översätta till svenska.
Det brinner - kom hit långsamt!
Begreppslista
Begreppen i listan nedan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna med barnen innan lyssnandet. Då alla barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att höra om det finns andra uttryck eller begrepp som kan vara bra att lyfta med barnen före.
Förslag på frågor till begreppslistan:
- Vilket nummer var det till brandkåren?
- Vad betyder sur ved?
- Har du varit med om när det har varit dimmigt?
- motsatsord
- jobbar
- tråkigt
- dimmigt
- ryker
- trygghet
- osäker
- fara
- brandkåren
- säker
- sur ved
- snäv.
Frågor
- Har du sett att det ryker så mycket av elden att det blir som en dimma?
Arbeta vidare
Skapa ett memory/lotto/bingo med olika motsatsord.
Inventera motsatsord. Vilka kan barnen?
Använd sedan deras ord när ni skapar ett memory/lotto/bingo. Bilderna kan sedan barnen hjälpa till att färglägga innan ni platsar in spelet.
Gör en aktivitet tillsammans med barnen där ni ska säga motsatsordet till vad ni egentligen menar.
Använd er av olika bilder med motsatsord och låt barnen få hitta det ordet som passar ihop med bilden de själva har. Antingen att de ska hitta ett annat barn som har motsatsordet eller att bilderna är utspridda inne eller ute.
Rädden har blivit ur
Begreppslista
Begreppen i listan nedan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna med barnen innan lyssnandet. Då alla barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att höra om det finns andra uttryck eller begrepp som kan vara bra att lyfta med barnen före.
Förslag på frågor till begreppslistan:
- Vad kan du baka?
- Hur ser en jordgubbe ut?
- Hur kan en gunga se ut?
- Vad är en mataffär?
- Vad är en överraskning?
- Hur gör du när du blundar?
- begynnelseljud
- tårta
- baka
- jordgubbar
- mataffär
- grädda
- tjuvtitta
- gunga
- överraskning
Frågor
- Tror du att Barbro skulle gått till affären utan att stänga av ugnen? Varför tror du att Barbro gjorde det?
Arbeta vidare
Tänk på att det är skillnad på bokstavsljud och bokstavens namn. Begynnelseljudet går inte alltid att översätta till en bokstav på ett för barnen begripligt sätt. Fundera på vilka ord du vill använda dig av.
Sätt er vid ett bord eller på golvet med en mindre grupp barn. Prata med barnen om vad begynnelseljud/begynnelsebokstav är för något. Börja med att barnen får säga hur deras namn låter i början. Låt barnen gissa vems begynnelseljud du säger.
Utmana de som behöver genom att låta dem få söka upp olika sakers begynnelseljud. Hitta något som som låter... i början. Visa varandra.Utmana dem vidare genom att även lyssna efter ordets sista ljud.
Låt barnen avslutningsvis få sortera orden i grupper utefter dess begynnelseljud.
Före aktiviteten samlar du vardagsföremål i en låda/påse. Lägg upp dem och hjälps åt att benämna sakens begynnelseljud.Låt barnen få sortera olika ord med hjälp av bilder på orden utefter deras begynnelseljud.Avslutningsvis kan ni tillsammans sortera sakerna efter begynnelseljud.
Arbeta med begynnelseljud i Tripp, Trapp, Träd- Genom att se och öva hur munnen ser ut på barnen när de formar bokstavsljud.
Punk-cykel och lapp-lagar
Begreppslista
Begreppen i listan nedan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna med barnen innan lyssnandet. Då alla barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att höra om det finns andra uttryck eller begrepp som kan vara bra att lyfta med barnen före.
Förslag på frågor till begreppslistan:
- Hur ser en jordgubbe ut?
- Vad kan man ha i ett garage?
- Vad jobbar en brandman med?
- Hur gör du en sandkaka?
- Vad är en gåta?
- Var kan du få ett skavsår?
- Vad är ett pälsdjur?
- blåklocka
- cykel
- sadel
- punka, punktering
- sandkaka
- blixtsnabb
- bakvänt
- laglappar
- framdäck
- skavsår
- ordgåta
- pälsdjur
Frågor
Arbeta vidare
Använd er av bildstödsbilder för att visa på sammansatta ord. Exempelvis en bild med en brand, en bild med en bil och en bild med en brandbil. Låt barnen antingen få gissa det sammansatta ordet med de två enskilda bilderna eller vilka två ord det sammansatta ordet består av.
Använd er av ordbilder för att skapa sammansatta ord tillsammans med barnen.
Utmana barnen genom att låta dem höra sammansatta ord i fel ordning och sedan klura ut vilket det rätta ordet är, antingen enskilt eller i par.
Snus med baguette eller blus med rosett
Begreppslista
Begreppen i listan nedan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna med barnen innan lyssnandet. Då alla barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att höra om det finns andra uttryck eller begrepp som kan vara bra att lyfta med barnen före.
Förslag på frågor till begreppslistan:
- När kan du få solsting?
- Vad är en frisyr?
- Hur kan ett skepp se ut?
- Kan du säga en hundras?
- Hur känns det när du är upprörd?
- Vad är en promenad?
- Vad består lemonad av?
- Vad gör du när du letar?
- Vad betyder att meta?
- rimord
- solsting
- rosett
- frisyr
- livlig
- skepp
- granater
- spana
- lemonad
- promenad
- upprörd
- meta
- skuta
Frågor
- Tror ni att Vips verkligen kunde äta upp Barbros glass?
Arbeta vidare
Använd er av bildstödsbilder för att dela in barnen i par med olika ord som rimmar med varandra.
Använd er av bildstödsbilder för att låta barnen hitta på det ord som rimmar med deras bild. Detta kan göras antingen inne på avdelningen eller utomhus på förskolegården/skogen.
Vilken plats menar du Barbro?
Begreppslista
Begreppen i listan nedan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna med barnen innan lyssnandet. Då alla barngrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att höra om det finns andra uttryck eller begrepp som kan vara bra att lyfta med barnen före.
Förslag på frågor till begreppslistan:
- Vad kan ett arbete vara?
- Vad finns det för kläder?
- Vad kan du för olika djur?
- Hur känns snö?
- Vad betyder det när något vippar?
- Kan du säga en sport?
- Vart kan du åka skridskor?
- kategori
- arbete
- vippar
- picknick
- dryck
- simning
- skridsko
- tennis
Frågor
- Tror ni att det är möjligt att bära med sig så pass många olika sportredskap själv som Bosse gjorde?
Arbeta vidare
Låt barnen genomföra en sorteringsövning. Denna kan anpassas i olika nivåer utefter den barngrupp som ni har. Detta kan antingen göras med bilder eller fysiskt material.
Konkret material som kan användas kan vara vardagsföremål som finns på förskolan, olika typer av knappar, pärlor, figurer. Det går såklart även bra med bilder.
Be dem först sortera enskilt för att få ett grepp om uppgiften. Titta på varandras idéer. Para sedan ihop dem två och två. Nu ska de sortera på ett annat sätt. Sedan på ett tredje, fjärde. Låt dem hela tiden motivera sin kategorisering. Undrar på hur många olika sätt gruppen tillsammans kommer på?
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).