
LärarhandledningSlappis - lätt version
Välkommen att följa med Malin in i avslappningssagornas underbara värld, där elevernas fantasi och föreställningsförmåga tränas. Ni får bland annat följa med på en molnfärd högt över land, en upptäcktsresa till livet i grönsakslandet och en resa i kroppen med fokus på att spänna och slappna av i musklerna.
Slappis – lätt version är en serie med avslappningssagor för elever i grundsärskolan. Programserien innehåller 7 avsnitt som är mellan 7–10 minuter långa. Med dessa avslappningssagor får eleverna möjlighet att utveckla sin fantasiförmåga och träna på avslappning. Alla sagor innehåller lugn musik och ljudeffekter som är anpassade till respektive saga.
Slappis – lätt version är en bearbetad version av originalserien Slappis.
I bearbetningen för grundsärskolan har manus skrivits om litegrann för att undvika alltför mycket liknelser och sådant som kan uppfattas alltför abstrakt. Lyssnaren påminns om att vi fantiserar och allt är inläst med en ny skådespelare som talar i ett mycket lugnt tempo för att så många som möjligt ska ha möjlighet att uppfatta vad som sägs och hänga med i berättelsen. Start och slut på programmen har anpassats för att bättre passa målgruppen. Seriens bearbetning är utvecklad ihop med testklasser och referensgrupper från olika delar av Sverige.
Syfte och målgrupp
Serien är tänkt att ge tillfälle och möjlighet för elever att slappna av i skolan. Då avsnitten innehåller en resa i elevernas inre kan det leda till ökad koncentration, medvetenhet om andning och ökad kroppsmedvetenhet. Programmen utvecklar elevernas fantasi och föreställningsförmåga och reducerar stress. Serien kan även användas för att öva på aktiv lyssning.
Den primära målgruppen är förskoleklass och årskurs 1–3 i grundsärskolan. Sekundär målgrupp är årskurs 4-6 i grundsärskolan. Flera av programmen kan även användas i årskurs 7-9 i grundsärskolan.
Lgrsär22
Mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundsärskola
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Idrott och hälsa
Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
- förmåga att röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang och att simma,
- förmåga att reflektera över samband mellan rörelse, fysisk förmåga och hälsa samt att förebygga och hantera risker och nödsituationer.
Motorik
Undervisningen inom ämnesområdet motorik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
- förmåga att röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang och att förflytta sig i vatten,
- förmåga att reflektera över rörelse och hälsa samt att hantera risker och nödsituationer.
Om handledningen
Struktur och upplägg
Handledningen presenterar hur du kan jobba med serien. Du får veta mer om syftet med avslappningssagorna och hur du kan förbereda eleverna och skapa förförståelse innan de lyssnar på sagorna.
I en avsnittsspecifik del får du som pedagog en introduktion till vad avslappningssagan handlar om och begrepp att lyfta i elevgruppen inför lyssnandet och avslappningen.
Hur du kan arbeta med programserien
Lyssna igenom det avsnitt som du planerar att använda i undervisningen. Då är du förberedd på vilka avsnitt som kräver mer utrymme, då eleverna ska röra på sig. Lyssna också efter vilka begrepp du behöver lyfta med eleverna inför avslappningen.
Fundera över vad syftet med just denna avslappning är. Det kan till exempel vara att eleverna ska komma ner i varv eller träna på sin kroppsmedvetenhet. Det kan också vara att träna fantasi och se bilder inne i huvudet. Du kan även använda ett avsnitt som ett inslag i ett temaarbete på skolan.
Arbeta med programmet
Dina elever kan vara ovana vid eller tycka att det är svårt att slappna av. Det kan därför vara bra att börja med mycket korta och enkla övningar som eleverna gör ofta för att de ska vänja sig. En sådan övning kan till exempel vara att ta tre djupa andetag vid sin plats i klassrummet.
Innan ni lyssnar första gången kan du samtala med eleverna om vad avslappning är, varför det kan vara bra och om de har prövat det tidigare. Fråga gärna eleverna vad avslappning betyder för dem.
Förbered lyssnandet och avslappningen genom att beskriva hur avsnitten är uppbyggda, med en röst som berättar och lugna ljud. Du kan även låta eleverna lyssna på avsnittet en gång innan de gör avslappningsövningen. Låt gärna eleverna i förväg pröva olika sätt att sitta eller ligga när de ska slappna av för att hitta vilket sätt som passar var och en bäst. Det kan underlätta om eleverna har tillräckligt med utrymme för att kunna sträcka ut armarna utan att nå klasskamraten bredvid.
Om eleverna har svårt att slappna av i kroppen, kan de pröva att spänna olika delar av kroppen en kort stund, för att sedan slappna av och på så sätt uppleva skillnaden mellan de två tillstånden.
Begrepp
När du använder programmen för första gången i undervisningen, gå gärna igenom begreppen nedan, som återkommer i alla avsnitt. Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt eleverna gestalta dem med kroppen.
Den magiska skogen
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet. Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt eleverna gestalta orden med kroppen. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- magisk
- skog
- kvittra
- susa
- uggla
- hoa
- mossa
- hare
- djupt in i skogen
- äng
- fjäril
- doft
Äventyr i havet
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet. Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt eleverna gestalta orden med kroppen. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- solvarm
- hav
- sköldpadda
- dyka
- härma
- simtag
- fundera
- tända
- självlysande
- djup
- yta
Vinterljuset
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet. Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt eleverna gestalta orden med kroppen. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- Fluffig
- mjuk
- vinterlandskap
- snöflingor
- snöängel
- sträcka sig
- sprida sig
- stråla
Molnfärden
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet. Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt eleverna gestalta orden med kroppen. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- fluffigt
- solens strålar
- älv
- berg
- vingslag
- smeka
- susa fram
- bergstopp
- utsikt
- blomsteräng
- sjunka
En resa i kroppen
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet. Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt eleverna gestalta orden med kroppen. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- kvittra
- dofta
- avslappnad
- ögonlock
- doft
Räkna vid bäcken
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet. Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt eleverna gestalta orden med kroppen. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- bäck
- porla
- löv
- spänna en muskel
- russin
- knipa ihop tårna
- skrynkla ihop ansiktet
Vi sår ett frö
Begreppslista
Begreppen i listan finns med i avsnittet. Lyft dem gärna före lyssnandet. Beskriv begreppen med ord, tecken och bilder eller låt eleverna gestalta orden med kroppen. Eftersom elevgrupper ser olika ut kan det vara bra att lyssna igenom avsnittet innan för att se om det finns andra eller ytterligare ord och uttryck som också behöver presenteras för eleverna.
- grönsaksland
- äng
- vårdag
- solens strålar
- fingertopp
- hjälte
- grusväg
- salladshuvud
- humla
- bi
- nektar
- daggmask
- pollen
- näring
- fundera
- så ett frö
Referenser / källor
Fantasiresorna är skrivna av Filippa Odevall. Originalserien är gjord av Frida Fernqvist, men i denna version för särskolan står Yasmin Wain för regi och bearbetning.
Delar av handledningstexterna är skriven av Emilia Sandberg

Bilden visar Malin Vispe som läser sagorna.
Foto: Tommy Jansson/UR
Allmänt om UR:s program för särskolan med tillägget Lätt version:
Dessa är inte nödvändigtvis mycket lätta eller enkla att förstå, men vi har gjort anpassningar som på olika sätt ska kunna underlätta för barn och unga i särskolan, så att de lättare ska kunna ta del av UR:s utbud. Anpassningarna kan till exempel bestå av mindre- och lägre volym på musiken samtidigt som någon talar (för att öka hörbarheten), färre ljudeffekter eller annan placering på effekter så att de blir enklare att uppfatta och ett upplägg som så långt som möjligt undviker alltför många intryck på en och samma gång. Ibland skriver vi om texter och arbetar med färre grafiska effekter. Texter och namnskyltar ligger oftast kvar längre, så att fler ska hinna med att läsa.
Upphovsrätten till innehållet i den här lärarhandledningen tillkommer UR, om inte något annat särskilt anges. Lärarhandledningen får fritt kopieras, distribueras digitalt och visas i undervisningssammanhang. När lärarhandledningen eller delar av innehållet används på olika sätt ska den ideella upphovsrätten iakttas. Det här betyder att du som lärare i din undervisning bland annat får kopiera upp så många kopior du behöver av hela eller delar av lärarhandledningen och dela ut till elever, tillhandahålla den digitalt till eleverna i en elevportal eller liknande, eller visa i en Powerpointpresentation. Viktigt att tänka på när du använder lärarhandledningen, på olika sätt, är att det alltid ska gå att se vem eller vilka som har upphovsrätten. Om lärarhandledningen kopieras upp i sin helhet så framgår det redan, men om det är så att du väljer att bara använda någon del behöver du skriva i anslutning till det du använder vem eller vilka det är (UR och/eller annat namn, som framgår i lärarhandledningen).