Seriebild

LärarhandledningKampen

Rosenborg BK:s damlag har en dröm - att fylla Lerkendals arena när de spelar mot Brann. Men hur ska de lyckas locka 21 000 människor när de vanligtvis spelar för 300? Serien Kampen skildrar just kampen för damfotboll och lika villkor på och utanför fotbollsplanen. Det här är en produktion av NRK. 

Serien har fem avsnitt som är 30 minuter långa. 

  1. Drömmen: Som liten vågade Cesilie Andreassen inte drömma om att spela på ett fullsatt Lerkendal. Men nu kan fotbollsdrömmen bli verklighet.
  2. Fans: Rosenborgsupportrarna har sedan länge varit frånvarande på damernas matcher. Nu startar arbetet med att få dem att komma dit.
  3. Skillnader: I Europa är damfotbollen på frammarsch. Matilde Rogde åker till Barcelona för att titta på fotboll och får bevittna ett världsrekord.
  4. Mobilisering: Med några dagar kvar till den stora matchen på Lerkendal är bara ett fåtal biljetter sålda. Spelarna i Rosenborg BK mobiliserar sig i ett sista försök för att fylla stadion.
  5. Matchdag: Det är dagen för matchen, och Rosenborg BK ska äntligen möta SK Brann. Men kommer publiken att vara där?

Syfte och målgrupp

Gymnasiet

Gy11

Grundläggande värden

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som utbildningen ska gestalta och förmedla.

Gymnasieskolans uppdrag

Skolan ska aktivt verka för jämställdhet. Skolan ska därmed gestalta och förmedla lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter för kvinnor och män. Genom undervisningen ska eleverna utveckla kunskaper om könsmönster och hur de kan påverka människors livsval och livsvillkor. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska hur normer, värderingar och strukturer kan begränsa kvinnors och mäns makt att forma såväl samhället som sina egna liv.

Idrott och hälsa

  • Undervisningen ska medvetandegöra och motverka stereotypa föreställningar om vad som anses vara manligt och kvinnligt samt belysa konsekvenserna av olika kroppsideal. Den ska också behandla andra frågor om etik och moral i relation till idrottsutövande.
  • Kunskaper om kulturella och sociala aspekter på fysiska aktiviteter och naturupplevelser.
  • Förmåga att etiskt ta ställning i frågor om könsmönster, jämställdhet och identitet i relation till idrotts- och motionsutövande.

Samhällskunskap 1b

  • De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
  • Sociala strukturer utifrån klass, genus, etnicitet, kultur och religion.
  • Sociala normer och kategoriseringar av människor.
  • Innebörden av integritet, social kontroll, segregering och marginalisering.
  • Diskriminering, jämställdhet och likabehandling.

Om handledningen

Struktur och upplägg

Lärarhandledningen innehåller förslag på upplägg, diskussionsfrågor och fördjupningsuppgifter. Det finns också länkar till andra UR-program som tar upp idrott och jämställdhet. 

Arbeta med programmet

Innan ni tittar

Låt eleverna fundera på följande frågor. 

  • Hur stora är skillnaderna mellan dam- och herrfotboll? Vad vet du? Vad tror du? Vad kan dessa skillnader bero på? 
  • Finns det andra sporter där skillnaderna är mindre mellan damer och herrar, vad gäller möjligheter, ekonomi och förutsättningar? Vilka då och varför är det så? 
  • Läs igenom seriebeskrivningen på UR Play. Hur tror du att det kommer att gå för Rosenborg BK:s damlag att fylla Lerkendal arena? 

När ni har tittat

Samtala

Välj alla eller några frågor och låt eleverna prata om dem. Det kan vara en god idé att först låta eleverna samtala i par eller mindre grupper, för att sedan avsluta diskussionen i helklass. 

  1. Hur gick det med kampen för att fylla Lerkendals arena under matchen mellan Rosenborg och Brann?
  2. Cesilie berättar i avsnitt 1 att hon som liten inte kunde drömma om att spela på Lerkendal någon gång i framtiden, eftersom hon var tjej. Hur kändes det för henne? Vad tänker du om det? 
  3. Målvakten Rugilé berättar i avsnitt 2 om en gång när hon fick en ursäkt av ett fotbollslag. Vad var det som hände och varför var det så viktigt för henne?
  4. Hur går kampen till? Vilka metoder använder fotbollsspelarna för att få ut sitt budskap? 
  5. Antalet åskådare i Eliteserien i Norge har i snitt 200 personer för damfotbollen och 7000 personer för herrfotbollen. Hur kan det komma sig? Hur skulle det kunna förändras?
  6. Fotbollsspelare i Eliteserien i Norge i damfotboll är inte proffs, de måste plugga eller jobba för att få en inkomst. Hur kan detta påverka spelarna? 
  7. Vilka ytterligare exempel på olika förutsättningar, både materiellt och normmässigt, mellan Rosenborgs dam- och herrlag tar serien upp? 
  8. Vilken roll kan sponsorer ha för att förändra normer inom idrott? Vilka exempel ges i serien?  
  9. I avsnitt 2 förklarar styrelseordförande i Rosenborgs fanclub varför de inte vill komma på matchen mot Brann på Lerkendal. Vilka argument förde han fram fram och vad tänker du om dem?
  10. Hur filmas matcherna för damer/herrar? Vad kan det göra för skillnad?
  11. Är du aktiv i någon sport idag? Hur är det med normer och jämställdhet där? Sker det något arbete för att öka jämställdheten, vad du vet? Hur går i så fall det arbetet till? 

Fyra hörn

Läs upp påståendena ett i taget och låt eleverna välja det hörn/alternativ de tycker stämmer bäst. Det är helt ok att byta hörn om eleven hör någon förklara hur den har tänkt och därför nu tänker om.
- Jag håller helt med - Jag håller delvis med - Jag håller inte alls med - Eget alternativ

  • Rosenborg BK:s damlag ska vara nöjda med publiksiffran mot Brann.
  • Jämställdhetsfrågan är en idrottsutvecklingsfråga, inte en kvinnofråga. 
  • Unga personer är nödvändiga för att kunna förändra jämställdheten inom sporten.  
  • Utan kvinnliga förebilder kan inte damfotbollen utvecklas. 

Om ni har ont om tid

Titta bara på avsnitt 1 och avsnitt 5. Låt eleverna gissa hur det kommer att gå efter att ha sett avsnitt 1. Titta sedan på avsnitt 5. Blev det som de trodde? 

När ni arbetar med den här serien så berör ni frågor som kan röra upp starka känslor och reaktioner. Många unga har blivit utsatta för diskriminering på grund av kön eller osunda maktstrukturer. Det kan vara svårt att prata om, särskilt i en skolmiljö. Ingen ska tvingas att dela med sig av privata eller personliga upplevelser. Styr istället samtalet till att handla om personerna i serien respektive strukturer i samhället. Ta gärna hjälp av denna samtalsguide.

Arbeta vidare

  • Rosenborg BK:s damlag ville slå skandinaviskt publikrekord för damfotboll. Vad är publikrekordet för damfotboll internationellt? I Sverige? I Norge? Och motsvarande siffror för herrfotboll? 
  • Ta reda på mer om hur statistiken ser ut i Damallsvenskan vad gäller åskådare per match. Och jämför sedan med Allsvenskan (herrar). Hur stor är skillnaden? Sker det någon förändring över tid? 
  • Hammarby har i särklass flest åskådare på sina matcher i Damallsvenskan. Hur kan det komma sig? Ta reda på mer. 
  • I avsnitt 1 får du en kort genomgång av norsk idrottshistoria. Ta reda på mer om svensk idrottshistoria, med fokus på mäns respektive kvinnors idrottsutövning. Sätt ut viktiga händelser på en tidsaxel. Var det något som förvånade dig?