Seriebild

LärarhandledningLäsa med

Läsa med-serien har utökats. Denna säsong har ett ännu tydligare fokus på läsutveckling. De böcker som används i programserien är vanligt förekommande i de lägre årskurserna och passar såväl nybörjaren som den lite mer vana läsaren. Uppläsningen sker i ett lugnt tempo och det går enkelt att följa med i texten då den fylls i efterhand. Bilderna är till stor del stilla. De få detaljer som är rörliga är tänkta att förstärka och förtydliga handlingen.

Syfte och målgrupp

Tillsammans med lärarhandledningen kan läsa med-programmen bidra till läs- och skrivutveckling för elever i de lägre årskurserna. Handledningen är generell och kan användas till alla läsa med-program. 

ur kap. 3 Förskoleklassen

Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för och sin förmåga att kommunicera med tal- och skriftspråk genom att ge dem möjligheter att läsa, lyssna på samt skriva och samtala om såväl skönlitteratur som andra typer av texter och händelser.

Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

·  kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften,

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll.

Språk och kommunikation

· Samtala, lyssna, ställa frågor och framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden som är bekanta för eleverna, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.

· Samtala om innehåll och budskap i olika typer av texter.

· Berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud.

· Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap.

ur Kursplan, centralt innehåll - Svenska årskurs 1–3

Läsa och skriva

  • Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Stra­te­gier för att avkoda, förstå och tolka ord, begrepp och texter.
  • Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i tex­terna och jämföra med egna erfarenheter.

Tala, lyssna och samtala

  • Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka kän­slor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kom­men­tarer.
  • Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.

Texter

  • Texter som kombinerar ord och bild samt texter i digitala miljöer för barn.

Om handledningen

Struktur och upplägg

Lärarhandledningen ger förslag på hur du kan lägga upp din undervisning med programmet. De olika aktiviteterna är varierade och nivåanpassade för att passa F-3. Ur listan väljer du aktiviteter och frågor utifrån dina elevers förkunskaper.

Arbeta med programmet

​Dela upp undervisningen i momenten före, under och efter det att ni tar del av avsnitten. Förslag på frågor och övningar som passar de olika momentet finns nedan.

Begrepp

Lyft de ord och uttryck i berättelsen som, för förståelsens skull, behöver en förklaring. 

Före avsnittet

Presentera arbetspassets/lektionens upplägg och mål. Vad ska vi göra och varför? Förklara hur uppläsningen kommer gå till. Till exempel att man ser en sida i taget, att en röst läser, att orden fylls i allt eftersom och att bilderna mestadels kommer att vara stilla.

Presentera boken. Lyft dess titel, författare och illustratör. Om du får tag på ett fysiskt exemplar av boken, visa den för eleverna. Samtala om bokens omslag. 

Förutspå och dra paralleller.

  • Titta på bokens framsida. Vad ser ni? Kan man förutspå handlingen? Kan man förstå vilken genre det är?
  • Läs på bokens baksida. Kan man förutspå handlingen nu? Har någon har varit med om en liknande situation? Låt eleverna berätta.  

Under avsnittet

Inled gärna med att lyssna igenom boken utan stopp. Därefter kan texten användas på flera olika sätt beroende på elevernas nivå och vad i undervisningen som ska lyftas. Nedan följer förslag på olika övningar, med olika fokus och utmaningsnivå, att välja bland. Välj de som passar dina elever!

Läsn​ing

  • Pausa vid varje sida och läs texten tillsammans. 
  • Körläs boken tillsammans med eller utan uppläsaren.
  • Följ med i den tryckta boken.
  • Läs den tryckta boken före eller efter uppläsningen. 

Utforska

  • Prata om stavelser. Titta, klappa och jämför.
  • Ge eleverna i uppdrag att hitta vissa bokstäver, bokstavsljud eller ord.
  • Leta efter långa ord, korta ord eller sammansatta ord.
  • Räkna antal ord, meningar, versaler, namn, ord, specifika ord.
  • Leta ord som stavas på ett särskilt sätt (ex dubbelteckning, ck, sj)

Meningar

  • Hur många meningar finns i boken eller på en sida? Låt eleverna gissa. Räkna sedan högt tillsammans.
  • Samtala om meningar. Hur är en mening uppbyggd?
  • Skriv av meningarna från en sida eller hela boken. Dela sedan ut meningarna till eleverna. Låt dem sedan ställa sig i kronologisk ordning.

Berättelsens uppbyggnad

  • Sammanfatta berättelsen. Hur börjar den? Vad händer i mitten och hur avslutas den?
  • Använd bokens bilder. Resonera tillsammans när ni placerar dem i kronologisk ordning. Hur skulle berättelsen vara om bilderna kom i en annan ordning? 
  • Hör vi ihop? Dela ut bilderna till hälften av eleverna och tillhörande text till den andra hälften. Låt de sedan mingla runt för att hitta vem de hör ihop med. Hör min bild ihop med din text?

Återberätta

  • Återberätta boken muntligt med bilderna som stöd. Låt eleverna arbeta i par eller liten grupp om det är möjligt.
  • Återberätta skriftligt, med bilderna som stöd.
  • Rita en särskild händelse från boken. 
  • Sammanfatta boken med tre ord, tre meningar eller tre bilder. 
  • Vad var centralt i berättelsen? Fanns det några nyckelscener?

Reflektera

  • Jämför. Har eleverna läst en liknande bok? Skulle det kunna hända? Känner eleverna igen sig? Har de varit med om något liknande?
  • Vilka känslor väckte boken? Varför? 
  • Prata om upplevelsen. Stämde bokens handling med elevernas förutsägelser? Kände de igen något från bokens omslagsbild? Undrar de något? Hur var bilderna? Hur var slutet?
  • Vilken typ av bok är det? Vilken genre? Hur vet eleverna det? Vilka andra liknande böcker känner eleverna till?
  • Vilka karaktärer var med? I vilka miljöer utspelade boken sig? Var det nutid? dåtid? verkligt? fiktion?
  • Vill eleverna ändra något i handlingen? Vill de säga något till karaktärerna? 

Skriva

  • Skriv av meningar, ord, bokstäver.
  • Skriv en sammanfattning/återberättande text tillsammans eller enskilt. Få in jämförelser och reflektioner. Skriv enskilt eller i par/liten grupp, via lärplatta och tangentbord, dator eller för hand.
  • Skriv mer. Skriv en fortsättning, en sammanfattning, ett annat slut, en liknande berättelse.
  • Skriv en recension. 

Efter avsnittet

Sammanfatta arbetspasset/lektionen. Vad har vi gjort? 

Lektionsmål. Titta på målet som presenterades i början. Kom vi i mål? Om inte - vad är kvar? Varför? Beskriv vägen till målet.  

Utvärdera. Hur var arbetspasset/lektionen? Vad var bra? På vilket sätt har jag utmanat mig?  Har vi samarbetat? På vilket sätt? Har vi lyssna på varandra. Har vi gett och fått idéer? Vilka? 

Reflektera. Har jag lärt mig något? Vad? Hur? När kan jag använda det? Ska vi/jag tänka på något nästa gång?

Tipsa. Avsluta gärna med några boktips från elever till elever.