Lärarhandledning

Lässugen

  • Grundskola F-3
  • Svenska
  • Läsning
  • Uppläsningar och dramatiseringar

Om lärarhandledningen

Den här handledningen innehåller generella frågor om avsnittens handling och specifika frågor kring uppläsningen av varje bok. Den ger också förslag på övningar baserade på innehållet i uppläsningarna. Under rubriken Stöd och tips får du vägledning i hur du själv kan arbeta vidare med högläsning tillsammans med dina elever.

Syfte

Genom spännande berättelser och engagerande lästillfällen kan barns intresse för böcker och nyfikenhet på läsning väckas. Högläsning utvecklar och stärker barns läs-, skriv- och talförmåga, ökar deras ordförråd och kommunikationsförmåga. Med hjälp av serien Lässugen och den här handledningen vill vi visa hur man kan skapa en gemenskap runt läsning där alla elever känner sig delaktiga och sedda. Vi vill introducera eleverna till olika typer av berättelser och genrer, visa att alla slags människor läser, och att böcker är till för alla.

Målgrupp

Primär målgrupp är årskurs F-3 men avsnitten passar bra att visas även för yngre barn.

Ur Lgr 22

Centralt innehåll Förskoleklassen

Språk och kommunikation
- Samtala, lyssna, ställa frågor och framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden som är bekanta för eleverna, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
- Samtala om innehåll och budskap i olika typer av texter.

Ur Centralt innehåll I årskurs 1–3

Läsa och skriva

- Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.

Tala, lyssna och samtala

- Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer.
- Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.

Texter
- Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen.
Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik,
dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors upplevelser
och erfarenheter.
- Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande
text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning
samt personbeskrivningar.
- Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.

Författare:UR:s pedagoger

Uppdaterad:2024-09-30

Lässugen