


Det reflekterande livet
Filosofen Sokrates sägs ha ställt provocerande frågor till sina medmänniskor i det antika Aten. Frågornas syfte var att inspirera till tankar och reflektioner. Sokrates jämförde sig med en barnmorska, i samtal med andra förlöste han tankar och idéer. I modern tid har Sokrates ifrågasättande samtalssätt blivit en lärometod. På Freinetskolan Mimer är sokratisk samtalskonst en del av undervisningen. Journalisten Natacha López diskuterar det sokratiska samtalet med forskaren Anna Pihlgren och elever från Freinetskolan Mimer.
Om programmet
Ämnesord:
Filosofer, Filosofer , Filosofi, Filosofins historia, Kritiskt tänkande, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Sokrates, 470 eller 469 f.Kr-399 f.Kr., Sokratiska samtal, Undervisning
Produktionsår:
2017
Tillgänglig till:
30 juni 2023
Pedagogiskt syfte
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Psykologi och filosofi, Filosofi